Utólag könnyű okosnak lenni...

2017. november 14. 18:11 - Al

Csehszlovákia szigorúan ellenőrzött vonatai

szig.PNG

57 évvel ezelőtt történt Csehország legborzasztóbb vasúti katasztrófája - máig tisztázatlan körülmények között. 17:45 körül az aprócska vasútállomáson egy kétségbeesett biciklis iramodott az éppen induló vonat után...

Jaroslav Peterka 1960 november 14-én este jól megszokott útjára készült az iskolából haza a családjához, Pradubicéba. Mivel aznap késett a trolibuszuk, barátaival nem tudott az első vagonba felszállni, csak az utolsóba. Ennek a ténynek köszönhette az életét.

szig2.PNG

Jaroslav Peterka, a baleset egyik túlélője. A középiskola befejezése után nem ment egyetemre, mert nem akart többet vonatozni.

A 608-as utasszállító, amelyen Peterka is utazott, Liberecből Pradubicéba tartott, Hrádec Královén keresztül. A 354.7128 típusú gőzmozdony 12 kocsit húzott maga után. A vonat menetrendszerint Stéblová állomáson találkozott a 653-as vonattal, amely Pradubicéból Hrádec Královéba tartott.  Az M 131.1272-es dízelmozdony négy utasszállító kocsit húzott maga után, és a szerelvény végén még egy dízelmozdonyt.

szig3.jpg

A baleset helyszíne

Peterkáék arra figyeltek fel a Stéblovái állomáson, hogy elmaradt a szerelvények megszokott találkozása. Arra gondoltak, hogy a 653-as biztosan késik, és Hrádec Královéban fognak elhaladni egymás mellett. Valójában azonban a vonat már teljes gőzzel száguldott az állomás felé...

szig5.jpg

Stéblová.

A vasútvonalnak ezen a részén egyetlen sínpár haladt, így valamelyik vonatnak várnia kellett volna az állományon félreállva, míg a másik továbbhalad. Az állomáson a 608-as vonatnak az 1-es vágányt, a 653-asnak pedig a 2-es vágányt jelölték ki. A 608-asnak itt kellett volna megvárnia, hogy a dízel elhaladjon mellette. Miután beállította a jelzéseket. A sűrű köd azonban megnehezítette a tájékozódást. Stéblovánál a kalauzok leszálltak a vonatról. Miután egyikük az állomásépület mellett zöldes fényt látott, visszaszálltak és továbbindultak, azt gondolva, hogy szabad utat kaptak. Bár a mozdonyvezető nem látta a jelzést, elindította a vonatot.

szig4.jpg

A baleset képekben

Az állomást elhagyva elhaladtak a szemafor mellett, ami az "állj" jelzést mutatta. A fűtő azonban - akinek a munkaköréhez tartozott a szemafor ellenőrzése is - épp azzal volt elfoglalva, hogy alacsony a vízszint, így nem vette észre a jelet. 

Amikor a bakter észrevette, hogy a vonat elindul, kirohant az irodájából és egy lámpával illetve síppal próbálta megállítani a 608-ast. Az induláskor a kalauznak még figyelnie kellett volna az állomásról érkező esetleges jelzéseket, ő azonban már a jegyek ellenőrzésével foglalatoskodott. Egy vasúti munkás a biciklijére pattant, hogy utolérja a vonatot, de az már felgyorsult közben. Azonnal telefonáltak a 2 km-re levő váltóházba, de ott csak azután vették fel a telefont, hogy a 653-ast már továbbengedték.

szig6.png

Roncsok a sötétben.

Az összeütközés 17:42-kor következett be, teljes sötétségben és sűrű ködben. Az egyik vonat 60, a másik 55 km/h sebességgel haladt. Mindkét vezető fékezett, de sajnos már későn. A 608-as személyzete a mozdony felépítésének köszönhetően kisebb sérülésekkel megúszta, de rögtön az első két kocsi (egy postavagon és egy utasszállító) teljesen szétroncsolódott. Hasonlóképp járt a harmadik, negyedik és ötödik kocsi is, a következő 7 azonban szinte sértetlen maradt. A 653-as azonban sokkal szerencsétlenebbül járt. A mozdonya teljesen felgyűrődött a 608-asére, az első utasszállító kocsija lezuhant a sínekről, a következő három pedig beleszaladt. Hogy egy esetleges robbanást megelőzzenek, a 608-as személyzete a vonat kazánját ledobta a szerelvényről. A forró szén azonban lángra gyújtotta a 653-as roncsaiból szivárgó olajat, így a szerencsétlen szerelvény még lángba is borult.

szig8.jpg

A két szerelvény közül az egyik szinte teljesen megsemmisült.

Ez volt az a pillanat, amikor Peterkáék a 608-as utolsó, sértetlen kocsaijában elkezdték sejteni, mi is történhetett. Addig ugyanis hiába néztek ki az ablakon, csak a sűrű, novemberi sötétséget látták. A fellobbanó lángok azonban lassan elkezdték  bevilágítani a baleset szörnyű helyszínét. A mozdonyukat vas, fa és emberi testek keveréke borította. Az iskolások a többi utassal együtt nekiláttak a sebesültek kimentésének

szig7.jpg

Sebesültek

"Másnap mikor elhaladtunk ott a vonatpótló busszal, a két mozdony roncsa még mindig füstölgött."

- emlékezett vissza Peterka. Rövidesen orvosok, rendőrök és a közeli katonaiskola diákjai érkeztek a helyszínre segíteni. Az utolsó túlélőt 23:00-kor találták meg, de rövidesen meghalt, miközben a kórházba szállították. A balesetben 118-an vesztették az életüket, és 110 ember szenvedett komoly sérülsést. A baleset körülményeinek kivizsgálása még azon az éjszakán elkezdődött, de sok dolog még azóta sem derült ki: például hogy miféle fényt látott a kalauz Stéblová állomásnál, amit szabad jelzésnek vélt? A 608-as személyzetének nagy része letöltendő börtönbüntetést kapott: a vezető 4,5 évet, az egyik kalauz 4 évet, a fűtő másfél évet, a másik kalauz pedig 1 év felfüggesztettet.

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://iparikatasztrofak.blog.hu/api/trackback/id/tr8913275377

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

erkölcsi hulla 2017.11.14. 20:21:59

Direkt adtál neki Hrabal-regény címet?

Emide Buda 2017.11.15. 14:36:20

@erkölcsi hulla: Hrabalt és Menzelt is szeressük! ))

De ez azért nem egy kedélyes történet.(

slowmotion 2017.11.15. 14:37:37

biztos, hogy "csak" sebesültek vannak az utolsó képen?

Guzzista 2017.11.15. 14:38:09

Illene Pardubice nevét helyesen írni.

Dispacher Hubicka 2017.11.15. 14:43:51

Nem a vonat kazánját dobták le (ahhoz baromira erősnek kellene lenni, több tonna egy kazán súlya), hanem a tüzet dobták le (azaz a tűztér alján levő rostélyt nyitották ki, ezt hívják tűz ledobásnak), így akadályozva meg a túlhevülést és a kazánrobbanást.

Kőtőkálmán 2017.11.15. 14:47:45

@Guzzista: Á, végre egy nyelvtannáci!

Mester.Tamás 2017.11.15. 14:47:59

Elgondolkodtató, hogy 110 ember halálát okozzák és nevetségesen pár évvel megússzák. Három embernek is észre kellett volna vennie, hogy a vonat nem indulhat el, ahogy itt is le van írva.

Mester.Tamás 2017.11.15. 14:48:41

@Mester.Tamás: Sőt, nem is 110-et, hanem 118 halálát.

Pestabácsi 2017.11.15. 14:50:45

@Dispacher Hubicka: Köszi a hozzáfűzést, így érthetőbb a kazános rész.

Magyarnaba 2017.11.15. 15:34:41

Az esethez kísértetiesen hasonló baleset történt Magyarországon is. Pestszentimrén a kalauz az állomás nem sokkal korábban felszerelt vadiúj neonfényeit látta meg, azt gondolta szabad jelzésnek. Szerencsére ilyen sok halálos áldozat nem volt.

lezlidzsi84 2017.11.15. 16:28:08

A dízelmozdony valójában egy motorkocsi, a 653-as vonat végén pedig szintén volt egy hasonló motorkocsi. (Egyrészt kellett az ereje a szerelvény mozgatásához, másrészt így nem kellett a fordulóállomáson körbejárni a motorkocsival.) A motorkocsiban utasok is voltak ami növelte az áldozatok számát.

lezlidzsi84 2017.11.15. 16:30:47

@Mester.Tamás: Ha irodában dolgozol és benézel valamit, nem történik semmi (legalábbis emberéletekkel járó). A vasúton meg meghal 118 ember. Ezt bizony a bíróságok is figyelembe veszik - főleg, hogy semmivel nincs nagyobb visszatartóereje a 25 évnek, mint a 4-5 évnek ilyen esetben.

lezlidzsi84 2017.11.15. 17:23:56

@lezlidzsi84: Pontosabban már a törvényalkotók is figyelembe veszik.

bloggerman77 2017.11.15. 19:33:01

Vasúthoz értőként kínszenvedés volt olvasni az üvöltő szakmaiatlanságok miatt a cikket. Ezeket már fentebb írták mások is. (Motorkocsi helyett dízelmozdony, a kazánból a tűz "ledobása" helyett a kazán ledobása (LOL) stb. Az áldozatok nagy számát az okozta, hogy a gőzmozdonnyal továbbított vonat kocsijai favázasak voltak, és az egymásra torlódó kocsik faváza gyufaszálként roppant össze az ütközés során, és a vázból származó faszilánkok szétrepülve súlyos sérülést, halálos sebeket okoztak.

lezlidzsi84 2017.11.15. 22:25:48

@bloggerman77: Igen, az utolsó képen szereplő "sebesülteken" elég jól látszanak a végzetes (faszilánkoktól, fémalkatrészektől származó) koponyasérülések.
Utólag könnyű okosnak lenni...