Ma a világon mindenhol Bhopálra emlékeznek, a történelem legsúlyosabb vegyi katasztrófájára, és annak helyszínére, valamint az éjszakára, amikor több ezer ember arra ébredt, hogy nem kap levegőt, és kibírhatatlanul ég a szeme. A gyilkos üzem képei következnek.
1984 december harmadikára virradó éjjel kezdett el szivárogni a halálos metil-izocianát gáz az Union Carbide India területén lévő bhopáli üzemében. A hatalmas tartályból 40 tonna gáz szivárgott ki észrevétlenül, de annál súlyosabb következményekkel.
Az üzem a legtávolabbról sem felelt meg a biztonsági előírásoknak. A korábbi években már több halálos baleset is történt, de ezeket a szőnyeg alá söpörték.
Több biztonsági probléma együttes fennállása okozta a katasztrófát.
A gázfertőzött területek térképe. Megkülönböztetve a ritkán lakott (pontozott vonal) és sűrűn lakott (szaggatott vonal) területek.
A két kórház és a vasútállomás is a gázfertőzött területre esett. Az üzem építésénél nem vették figyelembe a város közelségét és a szélirányt sem.
A gázszivárgás körülbelül 3000 ember halálához vezetett napokon belül, de a következmények máig hatóak. Ennek ellenére a gyár vezetősége már 3 nappal a tragédia után újra akarta indítani a termelést, mondván, hogy a maradék mérges gázt hatástalanítani kell.
Végül december 16-án, kormányzati felügyelet mellett indult el újra az Union Carbide üzeme. Az első nap végére 15 tonna mérges anyagot alakították át rovarirtóvá, majd egy egész hét kellett még, hogy az összes metil-izocianáttól megszabaduljanak. Az eljárás során kiderült, hogy a vezetők valójában tisztában sem voltak vele, hogy mennyi mérges gázt tartanak az üzem területén.
Az üzem főként három rovarirtószert gyártott: Sevint, Temiket és Sevidolt. A kezdeti fellendülés után ezek már nem voltak kellendőek, ezért az amerikai anyavállalat arra sarkallta a külföldi leányvállalatokat, hogy minél előbb használják fel az üzemekben a veszélyes metil-izocianátot, mielőtt a helyi kormányok megelégelnék, hogy ilyen puskaporos hordókon ülnek.
Maradandóan szennyeződött a víz, a talaj, a növényzet. Az állatok tömegesen múltak ki, a tetemeiket elégették. A bezárt üzem környékén töméntelen mérgező hulladék maradt.
Az üzem területén a veszélyes szennyeződés mértéke 561-szerese a megengedettnek, és a környező településeken is sokszorosa. Quamar Saeed, aki az Union Carbide dolgozója volt, 1993-tól a veszélyes hulladékot eltakarító csapatnak is tagja lett. Becslése szerint 1997-ben még mindig 10000 tonna veszélyes hulladék lehetett szabadon az üzem körül.
Az Union Carbide a világ harmadik legnagyobb vegyipari vállalkozása. 37 országban közel 700 telep, bánya, malom és más üzemek is a tulajdonában vannak. A tragédiával kapcsolatos pereskedés mindmáig nem ért véget, bár az esetleges felelősök nagy része már nem is él. Az Union Carbide jelenleg egy vállalati fúzióval próbál újfent és végképp kibújni a felelősségre vonás alól.
Az "Özvegyek kolóniája", ahová az indiai kormány a Bhopál miatt megözvegyült és egészségüket elvesztett asszonyokat telepítette. A magasabb emeleteken nincs víz, nincs rendes áramellátás, se közvilágítás, se tömegközlekedés. Az áldozatok máig nem kaptak sem hathatós segítséget, sem érdemi kompenzációt.
Az első számú áldozatok a gyerekek voltak, mivel a gáz a földfelszínhez közel volt a legsűrűbb. A magzatokat, akik Bhopál áldozatává váltak, még ma is őrzik a helyi kórházban. Napjainkban is számos gyerek születik betegen, fejlődési rendellenességgel a katasztrófa miatt.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
idegen a földön 2016.12.04. 10:47:46
HgGina 2016.12.04. 11:33:46
Emellett meg csinálhatnátok egy normális háttérképet, hogy az olvasáshoz ne kelljen állandóan ide-oda tekergetni a szöveget!
bandiras2 2016.12.04. 11:38:52
Nagy mennyiségű metil izocianátot tároltak az üzem területén hatalmas fémtartályokban. A tartályok vastag beton burkolatot kaptak védelem gyanánt.
Vízzel mosták a csöveket, és az össze vissza nyitott szelepeken keresztül víz jutott az metil-izocianát tartályokba. Az a vízzel elkezdett reagálni, és rengeteg hőt termelt. A nyomásmérők régen nem működtek, illetve össze vissza mutattak minden hülyeséget, ehez az üzem dolgozói hozzászoktak. Ezt is betudták műszerhibának. A tartályok deformálódni kezdtek a nyomástól, és megrepedt a betonburkolatuk is. Mielőtt felnyíltak volna a tartályok ,az automata vészleeresztőszelep kinyílt, és a csöveken keresztül a gázmosó toronyba ürítette a tartályok teljes tartalmát igen nagy nyomással és sebességgel. A gázmosó torony:
1 - Nem ilyen gázmennyiségre volt méretezve.
2 - Karbantartás miatt ki volt kapcsolva, így a gáz ellenállás nélkül kiömlött a szabadba.
Illene utánanézni kicsit arról amiről cikket írunk.
mtr 2016.12.04. 11:50:21
sőőtnagyonis 2016.12.04. 12:04:12
Az okok szerteágazóak. A technológiák sajnos nem az embert nézik, hanem a terméket.
Lásd még a kábítószereket, amivel az ember önpusztítást végez, mégis hatalmas a piac
cacodaemon 2016.12.04. 12:23:36
Buchhalter 2016.12.04. 13:10:25
HUNaTiL 2016.12.04. 13:39:19
HUNaTiL 2016.12.04. 13:40:46
HUNaTiL 2016.12.04. 13:42:37
Hát ez már tényleg mindennek a teteje! :-)
Aztapaszta 2016.12.04. 13:49:36
Érdemes felvezetést csinálni:
Mikor történt.
Pontosan hol történt. (bocs, nem tudtam hogy Bhopál Indiában van) A cikkben szereplő képekből lehet tippelni, vagy Google-el keresni, de jobb ha a felvezetésben benne van.
Például: www.youtube.com/watch?v=WLE35RB97FU
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.12.04. 14:18:21
Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2016.12.04. 14:48:02
Mi köze az egészhez az amerikaiaknak? (És főleg a gazdasági megállapodáshoz???)
Ez egy brit építésű, még brit érdekeltségű gyár volt, amíg India önálló nem lett.
Addig még úgy-ahogy biztonságos volt, bár a britek is szívtak vele. 1946-re kezdett elavulni, így meg már britek gyakorlatilag nem is nagyon foglalkoztak vele a továbbiakban. Teljes egészében indiai fennhatóság alá került a gyár, 100% helyi vezetéssel. És attól kezdve végképp nem tett bele pénzt senki. El lehet képzelni az állapotokat a baleset idején.
Szóval a katasztrófa nem volt olyan nagyon váratlan.
Lehet vitatkozni, hogy az eredeti anyacég mennyire felelős, mivel addigra nekik már nem sok közük volt az ottani dolgohoz. A nagyobb baj az, hogy a helyi vezetőket sem rúgták soha tökön, pedig ők aztán tényleg felelősök voltak!
sőőtnagyonis 2016.12.04. 15:38:13
Az oroszok lehetővé teszik nekünk, hogy magunkat okoljuk, ha nem jól sikerülnek a dolgok. Ilyen a rendkívüli esetekre szánt kiegészítő hűtőrendszer. Ez eddig még sehol a világon nem működött, úgy ahogyan elképzelték. Ami bevált eddig, vagy energiaigényes volt, vagy otromba, és drága.
BéLóg 2016.12.04. 16:08:14
A világ környezetvédelmi problémáinak legalább 80%-ért a VEGYIPAR felel.
A problémás hulladékok 90%-a MŰANYAG.
A gyógyszergyártás a legszörnyűbb környezetkársító, mert az ELŐÁLLÍTÁSA, a FOGYASZTÁSA és a maradékok MEGSEMMISÍTÉSE is súlyosan káros az élővilágra és a környezetünkre.
Az UCAR meg amerikai cég és nem brit. Az hogy kezedbe adok egy vegyi bombát, évtizedeken át hasznot húzok belőle aztán amikor felrobban és mindenkit megöl akkor mosom kezeimet, hát ilyenre csak a sátán képes meg az amerikai ügyvédek és üzletemberek.
Az a háttérfény meg szerintem is SZÖRNYŰ!
Al 2016.12.04. 17:23:28
Al 2016.12.04. 17:26:32
Al 2016.12.04. 17:34:37
Dzsohàr 2016.12.04. 17:41:54
Mit mondjak jobb volt.
Valaki már leírta hogy ez az anyag a "mic"
A vízzel érintkezve reakcióba lép! Úgy emlékszem egy karbantartó csőven keresztül víz került a tatalyokba ez okozta a katasztrófát!
Plusz az anyag először a szemet és a tüdöt marja szét először! Jó lehet arra felkelni!!!
Enegem egyébként nem zavart a hátér fény!
2016.12.04. 20:21:05
Ezt a szöveget is úgy kellett legépeltetnem valakivel, aki előtte hegesztő szemüveget húzott.
sőőtnagyonis 2016.12.04. 21:15:26
Azért össze sem lehet hasonlítani a kettőt.
Ha belegondolunk, több ember hal meg a víztől, mint a többi vegyi anyagtól együtt.
A veszélyek másképpen osztályozhatók. Az indiai katasztrófa után nem történt meg a lakosság kitelepítése, és a település mentesítése.
Az élővilág akkor is elfoglalja a helyet, ha így marad. Lásd Bhopalban az utcán laknak, nő a fű, tehén van az úton, virágcserép a bejárat fölött.
Budapesten is élnek az ipartelepek helyén, belélegzik a port, az azbesztet az épületekből, a járművek miatt tucatnyi szennyeződést.
A veszély akkor nagy, ha nem ismerjük.
Csak figyeljük meg, az év napjain egyre több a ködös időszak, a látóhatáron a nap egy narancs színű korongként nyugszik. Ez mind a szennyező anyagok miatt van A városi panorámákat egyre inkább a ködös látóhatár jellemzi.
Nem biztos, hogy az ipari gázok a legnagyobb szennyezőforrás. az ember számtalan módon rúgja fel a szabályokat. Csak a hulladék kezelését vegyük alapul...
Nem biztos, hogy mindenért másokban kellene keresnünk a hibát.
$pi$ 2016.12.04. 22:28:38
qrvafasza 2016.12.05. 09:40:39
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.12.05. 09:41:02
sőőtnagyonis 2016.12.05. 12:17:14
Igen ám, csak nem mindegy, hogy egy sziporkázó gyémánt tűnik el a látóhatáron, vagy egy szutykos korong.
BéLóg 2016.12.08. 19:19:06
sőőtnagyonis 2016.12.09. 11:13:31
Most meg olyan lehangoló, igaz illik a témához.