Utólag könnyű okosnak lenni...

2017. február 23. 15:23 - Al

100 tonna döglött hal a modern ipar ára

formosa4.jpg

Tegnap a vietnámi kormány megnevezte azt a 11 személyt, akiket véleményük szerint felelősség terhel az ország történetének legnagyobb természeti katasztrófájáért. 2016 tavaszán vagy 100 tonna döglött halat vetett partra a víz pár nap alatt Vietnám 4 tengerparti tartományában. A katasztrófát okozó cég páratlan cinizmussal reagált az emberek ezreinek sorsát megpecsételő tragédiára.

formosa5.jpg

A part soha nem lesz már ugyanaz.

2016 Április 6-án valami megváltozott Vietnám középső részén. A tengerpart 200 kilométeres szakaszán egyre csak gyűltek a partra vetett haltetemek, míg végül egészen beborították azt. A halászatból és idegenforgalomból élő helyiek semmit sem értettek, csak annyit tudtak: itt valami nagyon nagy baj van! Az emberek először takarítottak, aztán, mivel se hivatalos magyarázatot, se segítséget nem kaptak, az utcára vonultak, hiszen egyik pillanatról a másikra halászok tömegei maradtak munka nélkül, és az éppen kezdődő turistaszezon is katasztrofálisan indult - senki nem akart a szennyezett tengervízben lubickolni.

A katasztrófa 200000 embert érintett közvetlenül, köztük 41000 halászt.

A turisták fele lemondta az érintett területre betervezett utazást.

formosa7.jpg

A négy tartomány, ahol leginkább pusztított a méreg.

Miután a tudósok kimutatták, hogy a szennyeződés honnan érkezett, hamar rájöttek arra is, hogy az ország egyik legnagyobb befektetőjének acélgyára, a tajvani Formosa Plastics csoportba tartozó Formosa Ha Tinh Steel Corporation lehet a ludas. A kormány azonban továbbra sem adott semmilyen felvilágosítást.

A riporterek közben már merüléseket szerveztek a Formosa tengerben futó szennyvízvezetékénél, hogy saját szemükkel vizsgálhassák meg, van-e repedés a csövön, vagy nincs. Mások mintát vettek az üzem környéki tengervízből, és azt vizsgálták, életben maradnak-e a beletett halak.

Az agyonhallgatott botrány a közösségi média segítségével duzzadt egyre nagyobbra.

formosa2.jpg

Partra vetett halak.

formosa3.jpg

Természeti és gazdasági katasztrófa egyszerre.

Végül június 30-án egy sajtókonferencián nyilvánosan is kimondták, hogy a Formosa engedte bele a tengerbe a súlyosan szennyező anyagot. A cég kezdetben cáfolt, és cinikusan csak annyit üzent, hogy

"Vietnámnak választania kéne már a modern ipar és a halászat között."

formosa6.jpg

Tiltakozók. Nem lehetett elhallgattatni őket.

Az emberek erre hatalmas tüntetésekkel reagáltak, amelyeket a kormány rendőrökkel próbált szétverni. Miután a több mint 40 éve hatalmon levő kommunista vezetés nem tudta lecsendesíteni a vietnámiak felháborodását, úgy döntöttek, inkább az élére állnak a tiltakozásnak, és beáldoznak néhány politikai szereplőt. A lényeg, hogy az együttműködés a Formosa Acélművekkel háborítatlan maradjon, hiszen ha teljesen felépül a tervezett gyár, az Dél-Kelet-Ázsia legnagyobb acélműve lesz.  Miután a nyomozás kimutatta, hogy a Formosa körülbelül 50 különféle szabályszegést követett el, a cég a kormánnyal együtt hozzáfogott a kártérítések folyósításához. Jellemző, hogy az üzem működése már alapjaiban is illegális volt, mivel a kokszosítást a szerződésben foglaltakkal ellentétesen a Formosa nem a környezetkímélőbb, ám drágább "száraz" eljárással végezte, hanem az elavultnak számító "nedves" eljárással, ami hatalmas mennyiségű, ciántartalmú szennyvizet hoz létre. Feltehetően ez ömlött bele a tengerbe egy műszaki hiba miatt. 

formosa1.jpg

A vietnámi Formosa acélművek, Nem vonulnak ki, tovább építkeznek.

A Formosa Ha Tinh Steel Corporation 2008-ban jött létre, és még a baleset idején is csak 25%-os kapacitással működött. A 6466 főt foglalkoztató üzem vezetése azt ígérte. hogy 2019-re átállnak a környezetkímélőbb metódusra.

A vállalat 500 millió dollár kártérítéssel próbálná orvosolni a bajt, ami a szakértők szerint 10 évig érezteti még a hatását.

 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://iparikatasztrofak.blog.hu/api/trackback/id/tr6412284599

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pestabácsi 2017.02.23. 15:50:34

Ilyenek ezek a nagy cégek! Csak a profit, a többiek meg dögöljenek meg.

Pierr Kardán 2017.02.24. 12:16:16

Nem akarom a problémát bagatellizálni, mert komoly mennyiségű hal pusztult el, de a "szakértők" nálunk is kimutatták, hogy a tiszai ciánszennyezés miatt 50 évig nem fog megélni semmilyen hal sem a Tiszában.

Szerencsére a halak nem olvasták ezt a szakvéleményt, ezért már a szennyezés évében újra szaporodásnak indultak.

A természet - ha hagyják - mindig kijavítja az ember hibáit.

erkölcsi hulla 2017.02.24. 13:00:58

az ilyen leszarom típusú embereket ott helyben fel kéne lógatni mihelyt kiderül mit tettek

politikusok, pénzemberek előnyben

gonosz250 2017.02.24. 13:23:04

Az ember még akkor is halászni fog, mikor acélgyáróriások már rég nem lesznek.

bontottcsirke 2017.02.24. 16:52:21

emberből elég lenne 5 millió is a Földre. Csak legyen minőségi.

Medgar 2017.02.24. 18:07:52

@bontottcsirke: A probléma az, hogy nem biztos a helyünk az 5M-ben

bontottcsirke 2017.02.25. 12:04:11

Nem mondtam, hogy pont velünk. A legjobb 5 milla.
Utólag könnyű okosnak lenni...