A világtörténelem első igazán súlyos metrókatasztrófája, amely több okból is érthetetlen.
A párizsi metró első vonalát 1900 nyarán nyitották meg, minden különösebb ceremónia nélkül, ám az azévi Világkiállítás részeként. 3 év múlva készült el a kettes vonal, amelyen - akár csak az egyesen - fából készült, M1-es típusú metrókocsik közlekedtek. Először egy motorkocsival rendelkező, négyrészes szerelvények indultak, majd pár év múlva ezekhez társultak a két motorkocsis, nyolcrészes szerelvények. A Thompson-Double rendszerrel felszerelt motorkocsik először a kettes és a hatos vonalon jelentek meg. A két motorkocsis szerelvények nagy előnye volt, hogy a megfordításukhoz nem volt már szükséges a vonalak végén fordítóhurok, hátrányuk viszont az volt, hogy
túl magas feszültséget igényeltek, míg a motorok teljesítménye épp csak képes volt a feladat ellátására.
Erre rövidesen egy szörnyű baleset irányította rá a figyelmet.
Egy M1-es metrókocsi
1903 augusztus 10-e estéjén a második vonal felénél, az első magasépítésű állomáson, a Boulevard Barbéson a metró dolgozói felfigyeltek rá, hogy a 43-as vonatszámban közlekedő szerelvény motorkocsija, az M202-es füstöl. Arra gyanakodtak, hogy a motor túlmelegedhetett, ezért a peronra szállították az utasokat, és kiemelték a szerelvény alsó áramszedőjét. Körülbelül 20 perc múlva, 19:05-kor úgy döntöttek, hogy most már eléggé lehülhetett a motor, a szerelvény folytathatja az útját.
Azt senki sem tudta, hogy valójában nem túlmelegedés, hanem rövidzárlat volt a füst oka.
Hamar kiderült, hogy a problémát nem sikerült orvosolni, mert a következő állomáson az M202-es motorkocsi felmondta a szolgálatot. Az utasokat ismét kiszállították, és úgy döntöttek, hogy majd a hátsó motorkocsi tolja el a teljes szerelvényt a végállomásig. Míg a totálkáros szerelvény lassú tempóban folytatta az útját, az utasok az állomásra befutó következő szerelvényre szálltak fel, de egy állomás múlva ismét utolérték a füstölgő szerelvényt. Itt - nem kis felháborodásukra - újra, immár harmadszor szállították ki őket a metrószerelvényről.
Egy M1-es kocsi 1900-ból
Azonban az utasok is kitartóak voltak. Ahelyett, hogy a baljós jelekből okulva elhagyták volna az aluljárót,
újra megvárták a következő szerelvényt, és felszálltak rá.
Itt meglehetős zsúfoltság alakult ki, hiszen három szerelvény utasai tömörültek össze.
A metróvonalak pár év alatt egész Párizst behálózták
A következő állomáson, a Belleville-n lett volna lehetőség a szerelvényt egy csonkavágányra félreállítani, ám valamiért ezt nem tették, azt remélve, hogy a füstölő M202-es motorkocsit el tudják tolni egészen a 8 állomásnyira levő Nation végállomásig. Azonban hamar kiderült, hogy ez esélytelen: az állomásfőnök a következő állomáson megállította a kocsit, aminek a füstje már az egész alagútat betöltötte. Rövidesen a metróutasok is újra beérték az égő szerelvényt, és negyedszer - ezúttal utoljára - is leszállították őket, ezúttal már azzal az utasítással, hogy hagyják el az aluljárót.
A felháborodott utasok azonban vitatkozni kezdtek a metrósokkal, nem sejtve, hogy mekkora a baj.
Ahelyett, hogy gyorsan távoztak volna, a jegyük árát követelték vissza. Ez az állomás volt a Couronnes, amiről a tragédia később a nevét kapta. Sokan már nem jutottak ki innen élve...
A másnapi újság címlapja
Közben az utas nélküli szerelvények lassan továbbhaladtak a következő állomás, a Ménilmontant felé. Itt már a személyzet is kimenekült az égő metróból, aminek a lángjai ijesztően magasra csaptak. Mivel a tűz egy kábelt is megrongált, a még utasoktól hemzsegő Couronnes állomás este 8-kor sötétségbe borult. A sűrű füst, a sötét és a nagy tömeg nagyon megnehezítette a kijutást. Az utasok nagy része teljesen elvesztette a térérzékelését, és a füstben bolyongva rövidesen megfulladt. 84 ember lelte így halálát.
Korabeli illusztráció - sebesülteket szállítanak
A katasztrófából okulva az M1 és MM1 típusú metrókocsikat fokozatosan elkezdték kivonni a forgalomból, bár véglegesen csak 1931-ben tűntek el az aluljárókból.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
gigabursch 2018.01.11. 12:50:04
De azokban erről nem volt szó.
wrstjnethn 2018.01.11. 14:23:43
ZBR 2018.01.11. 14:44:44
Legalább három ponton itt is el lehetett volna kerülni a katasztrófát. Annyit az előírásokon - feltételezem - változtattak, hogy ha füstöl egy ilyen járgány, akkor áramtalanítás és félre kell rakni, rögtön. Itt is megoldotta volna a gondot.
Tehetséges ugandai buzi 2018.01.11. 14:47:42
Ejnye, te kis csúsztató kisiparos!
:-D
2018.01.11. 15:28:15
Alick 2018.01.11. 15:30:17
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.01.11. 18:32:05
Tehetséges ugandai buzi 2018.01.14. 19:29:04
De ki kell ábrándítsalak, ezt én tudom, mert én is a budapestivel járok, ami néha igen jól tud füstölni, de elképzelhető, hogy azok a jószágok 1903-ban még nem voltak ugyanilyen mértékben tisztában az épületgépészeti füstöléssel, mert akkor még újdonság volt a metró, ugyanakkor a gőzmozdonyok meg vígan okádták a füstöt. Elképzelhető, hogy nem vették annyira komolyan. Elképzelhető, hogy még nem volt ilyen jellegű katasztrófa, mert ez volt az első és nem volt előzmény. Elképzelhető, hogy siettek és leszarták a füstöt.