Utólag könnyű okosnak lenni...

2018. március 06. 18:16 - Al

Fürdő a Pokolban

alf11.jpg

A tengerparton fürdő francia, belga, német és holland turistáknak fogalmuk sem volt róla, hogy egy 50 éves, egyszerű spanyol teherautósofőr pillanatokon belül a lehető legszörnyűbb végzetet kézbesíti a számukra. Maga Francisco Imbernón Villena sem tudta ezt, mikor reggel a volán mögé ült. Hogy is tudhatta volna, ha azt sem mondták meg neki, mit szállít?

 Létezhet olyan olajfinomító vállalat, amelyik nem küldi munkabiztonsági képzésre veszélyes, robbanékony anyagokat szállító sofőrjeit? Létezhet. És hogy miért, azt sem nehéz megválaszolni: ha a vállalat maga eleve nem akarja betartani a biztonsági előírásokat, nyilván az alkalmazottait sem fogja kötelezni erre.

alf3.jpg

Az Enpetrol (ma: Repsol) finomítója

Spanyolországban először 1964-ben találtak olajat, amit szorgalmasan, ám gyakran csekély szakértelemmel igyekeztek kiaknázni. 1974-ben a három olajkitermelő cég, a REPESA, az ENCASO és az ENTASA egyesüléséből létrejött az ENPETROL, amelyben az állam volt a többségi tulajdonos. Ennek ismeretében főként érdekes, hogy az állami óriásvállalatnál milyen morál uralkodott. 1978 januárjától júliusig az utólagos nyomozás szerint 32 teherautó hagyta el a spanyol Enpetrol tarragonai olajfinomítóját veszélyesen túltöltött tartályokkal. Ez olyannyira bevett gyakorlat volt a vállalatnál, hogy

még csak mérőeszközöket sem tartottak, amelyekkel ellenőrizhették volna a tartályba betöltött gáz mennyiségét.

Nem rendelkeztek a túltöltést megelőző biztonsági eszközökkel sem.

A propilént szállító teherautó tartálya, amivel Francisco Imbernón Villena 1978 július 11-én útnak indult, nem felelt meg a gyúlékony anyagokat szállító tartályokra vonatkozó követelményeknek, mivel a rajta lévő lévő biztonsági szelep nem működött. Villenát azonban erről nem tájékoztatták, ahogy arról sem, hogy a tartályban gyúlékony propilén van, ráadásul túltöltve. A férfi munkatársai később a vallomásaikban azt állították, hogy hallották Villenát, amint telefonon keresztül vitatkozik valakivel, hogy miért nem fizették ki neki az autópálya díjat. Valószínűleg ez lehetett az oka annak, hogy a spanyol sofőr a tengerpart mellett kanyargó N-340-es úton indult el Puertollano felé. 

alf2.jpg

Tarrragona tartomány. Sárga csillag jelzi Villena kiindulópontját az Enpetrol La Pobla de Mafumet-ben található finomítójánál. Vörös csillag a katasztrófa helyszíne, Los Alfaques. Az N-340-es út végig a tengerparti kempingek mellett halad.

alf4.jpg

Így festett a Cisternas Reunidas nevű vállalat tulajdonában álló teherautó, amit Villena vezetett. Egy Pegaso kamionra csatolt Fruehauf pótkocsi, rajta a Bilbaóban gyártott, alig 5 éves tartállyal.

Amikor Villena kocsija dél körül kigördült a finomítóból, a tartályában 23 tonna propilén volt, közel 4 tonnával több, mint amire tervezték. Egy átlagos, meleg nyári napon a tartályban 1,200–1,700 kPa nyomás volt várható. Ezzel a tartállyal azonban több probléma is volt: az egyik, hogy a túlnyomás esetére tervezett biztonsági szelepei nem működtek, a másik, hogy mikroszkopikus méretű repedések sokasága volt rajta. Ezek azért keletkeztek, mert

korábban ammóniát is szállítottak benne, amivel szintén szabálytalanul túltöltötték,

és az acéltartályt lassan kikezdte a korrózió.

alf5.jpg

A kemping helye

alf7.jpg

102 km megtétele után, dlután 14:35-re Villena a Sant Carles de la Ràpita városától 2 km-re délre fekvő Los Alfaques kemping mellé érkezett. Több szemtanú szerint ekkor már jól láthatóan szivárgott a propilén a tartályból, ami egy nag fehér felhő formájában a kemping diszkója felé repült.

 

alf6.jpg

A helyszín sematikus ábrája

alf8.jpg

A képen látható, milyen messzire repültek például a teherautó alkatrészei.

A kempingezők néhány pillanatig gyanakodva szemlélték a terjeszkedő fehér felhőt, ami a tömött diszkó fölött hirtelen berobbant, majd követte a teherautó tankja is. Rögtön megjelent a folyékony gőzrobbanásra (angol rövidítése: BLEDE) jellemző hatalmas tűzgolyó, amely 1000 fokon perzselt fel mindent a robbanás 300 méteres körzetében. A teherautó a kemping kerítésének csapódott, és az úton keresztben állva égett. A kemping helyén gyakorlatilag egy kráter keletkezett.157 ember azon nyomban meghalt, a diszkó épülete ráomlott az alkalmazottakra.  Akik túlélték a robbanást, azok

lángoló hajjal és ruhával rohantak a tengerbe. 

alf10.jpg

A lángok - jelenet a katasztrófát feldolgozó német mozifilmből. (Tarragona - Ein Paradies in Flammen)

alf1.jpg

A  robbanás után

A kempingezők és a helyiek azonnal elkezdték menteni a sebesülteket. Mivel a teherautó az úttesten égett, azokat, akiket a kemping északi felén találtak, Barcelonába szállították. Akiket a kemping déli felén ért a robbanás, azok Valenciába kerültek. Barcelonában a sebesültek 93 százalékát tudták megmenteni, feltehetően azért, mert ők már a helyszínen adekvát orvosi segítséget kaptak. A Valenciába szállított sebesülteknek viszont csak 45 százaléka menekült meg, sokan már a kórházba vezető úton meghaltak. 217 ember veszítette az életét, de a következő hónapok során ez a szám 270-re emelkedett. Franciaország, Németország, Belgium és Hollandia néhány napon belül elszállította a kempingből polgárait - az életben maradtakat. A halottakat csupán a bonyolult azonosítási eljárás után tudták elvinni, hiszen többségük a felismerhetetlenségig megégett. Az áldozatok közül mindössze 4 volt spanyol.

alf9.jpg

Koporsóban, azonosításra várva.

A katasztrófa után a veszélyes anyagokat szállító járműveket kitiltották a sűrűn lakott területekről, és csak éjszaka engedélyezték az áthaladásukat. 1982-ben az Enpetrol 4 alkalmazottját, illetve a Cisternas Reunidas 2 alkalmazottját ítélték el gondatlanság miatt, és 1 valamint 4 év közötti börtönbüntetésre ítélték őket. Végül azonban mindannyiukat felmentették, vagy felfüggesztették a börtönbüntetést. A két vállalat 13,23 millió Euró kártérítést fizetett. A kemping fél év múlva újra megnyitotta a kapuit, de a tulajdonosnak azóta sem sikerült helyreállítania régi népszerűségét. Néhány éve még a Google-t is perbe fogta, hogy a "Los Alfaques" keresőszóra ne a megégett áldozatok borzasztó fotóit hozza ki az első helyen a kereső.

50 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://iparikatasztrofak.blog.hu/api/trackback/id/tr913717474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

erkölcsi hulla 2018.03.07. 11:02:53

"Rögtön megjelent a folyékony gőzrobbanásra (angol rövidítése: BLEDE) jellemző hatalmas tűzgolyó"

"(angol rövidítése: BLEDE) "

Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion - BLEVE

Emide Buda 2018.03.07. 12:54:30

Mintha éppen erről szólna a Félelem bére c. film! Látta valaki?

silverrant 2018.03.07. 22:22:23

Akkor lesz itt még cikk az afrikai benzines kamionokról is.
200 ember égett halálra. Mert bazmeg valaki égő cigivel a szájában ment oda benzint csapolni a felborult tartálykocsiból. És sajna a csikket egy tócsában akarta elnyomni.
És ez máig mindennapos nigériában.

Claude Leon 2018.03.08. 01:30:04

Emide Buda, olvastam is, de ott nitroglicerint vittek..

NemNick 2018.03.08. 05:36:24

...é s tudtak róla, mit visznek

midnightcoder2 2018.03.08. 07:19:29

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Ez pont egy nagyrészt állami cég volt. Másrészt, a legnagyobb ipari katasztrófa Csernobil volt, ami ugye nem annyira a liberalizmus fellegvárában leledzett. A hülyeség rendszersemleges.

Szakyster 2018.03.08. 07:21:04

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Nem, ez a jobboldali konzervativizmus halálgyára.

gigabursch 2018.03.08. 07:29:14

@NemNick:
S jóval régebbi a történet.
Még a film is FF kivitelű.

De a közös gyök a kőolaj ipar.

The Ghost Wolf O1G · https://www.youtube.com/watch?v=Hy6Cf9nGNiw 2018.03.08. 07:34:25

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Mi köze ehhez a liberalizmusnak te idióta? Az Egyesült Államokban is előfordultak ipari katasztrófák, és nem minden esetben a demokraták voltak kormányon hanem a konzervatív republikánusok.
Te már teljese belehülyültél a liberalizmus ellenes gondolataidba. Értsd már meg, hogy az ilyen ipari balesetek ideológiamentesek!

daito 2018.03.08. 07:50:43

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: faszt. Ehhez hasonló baleset akkortájt sehol sem volt ritka, idehaza is volt, no nem 270 halottal, csak 20-30-cal...

gigabursch 2018.03.08. 07:51:27

@silverrant:
Az egy nagyon tanulságos történet.

Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2018.03.08. 07:51:52

@Emide Buda: Azért a "mintha éppen erről szólna", kicsit túlzás...
Annak a filmnek éppen az a lényege, hogy tudják, hogy mit szállítanak. Meg azért nem mellesleg a filmben a semmi közepén mennek, tehát nem ölnek meg több száz embert...
Mondjuk nekem is eszembe jutott a film, ez igaz...

Gettóblaszter 2018.03.08. 07:58:39

Egyet értek a fentiekkel, ipari balesetek voltak/lesznek köztársaságban, királyságban, despotizmusban akármiben, okozhatják feketék, fehérek, sárgák vagy mind közösen is. Az okok mindig a nyerészkedésben keresendők, amikor a biztonságon spórolunk még egy kicsit, mert "usse lesz baj". Ebben az esetben meg még ezt rontotta pluszban az állami cégek tipikus korrupciója, és leszaromsága, hozzá nem értése.

CyberPunK 2018.03.08. 08:01:52

@midnightcoder2: Majak-hoz képest Csernobil lófasz se volt. Persze azt is a szovjet elvtársak okozták.

Kelly és a szexi dög 2018.03.08. 09:00:19

Francisco Imbernón Villena milyen vallomást tett a nyomozás során...?

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.03.08. 09:16:44

@The Ghost Wolf O1G:

A republikánusok és a demokraták is liberálisok.

S az ipari katasztrófák a felvilágosodás egyeznes következményei. AMióta minden a pénz és semmi az ember, a háttérhatalom nem zavartatja magát ha a részvényárfolyanok növeléséért meg kell gyilkolni munkásokat, ez számukra csak járulékos kár.

CSL 2018.03.08. 09:36:05

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár:
Étienne Tempier, Párizs püspöke 1277-ben XXI. János pápa
iránymutatása alapján közzétette annak a 219 tévelygésnek és
eretnekségnek a listáját, amelyeket meg kellett bélyegezni. Az
eretnekségek egyike éppen az az állítás volt, hogy a természet
törvényszerűségeket követ, mert ez ellentmond Isten
mindenhatóságának. Érdekes módon, János pápa néhány
hónappal későbbi halálát éppen a gravitáció törvényének
működése okozta, ugyanis ráomlott a palotájának teteje.

Secnir 2018.03.08. 09:57:24

"A két vállalat 13,23 millió Euró kártérítést fizetett."

1982-ben???

nolto 2018.03.08. 09:58:35

A kapitalizmus már csak ilyen; első a pénz, meg a második is a pénz, meg a harmadik, az emberélet meg nem számít.

The Ghost Wolf O1G · https://www.youtube.com/watch?v=Hy6Cf9nGNiw 2018.03.08. 10:01:23

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Most már értem, az a rohadt felvilágosodás a felelős mindenért. Még azért is, hogy lejöttél a fáról.
Baszod téged kezeltetni kellene.

Lxxxx 2018.03.08. 10:12:39

@Emide Buda: Ott is robban kamion, több is, de nagyon más a történet és máshol.

2018.03.08. 10:12:53

Az ipari forradalom egyetlen hátránya, hogy az ilyen bircaféléknek is lehet internete.
Amit nem is értem, hogy miért használ, hiszen liberális találmány. Inkább menne vissza köveket pattintani és mammutra vadászni.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.03.08. 10:42:57

@CSL:

A katoilicizmus egyik fő hibája éppen ez: belevatkozni az államba közvetlenól, de még a természettudományba is. Innen lettek aztán a pofáraesések.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.03.08. 11:02:51

@The Ghost Wolf O1G:

A felvilágosodás a bajok alapja, melyet a sátánista reformerek - Luther, Calvin, s bűntársai - alapoztak meg eszmeileg. MIndezek eredménye a liberális eszme, mely lassan világrenddé nőtte ki magát a XIX. sz. végére.

Skywatcher 2018.03.08. 11:08:51

4+2 alkalmazottat ítéltek el gondatlanság miatt. Vajon milyen beosztásban lehettek, és valóban ők voltak-e a tényleges felelősök? Valahogy a főnökökről nem esik szó az elítélés kapcsán. Gondolom nem Józsi döntött úgy, hogy ilyen körülmények között szállítják ezt a rohadt veszélyes cuccot. Persze az igazi felelősök röhögtek a markukba, és azóta is élvezik az "olaj" gyümölcsét...

tapangász 2018.03.08. 11:15:12

@Emide Buda: Egészen másról szól. Nitroglicerint szállítanak marmonkannákban két teherautón, hogy azok felrobbantásával eloltsanak egy égő olajkutat. De ez csak a keret story, a film egyszerűen zseniális.

Dr. Fotos 2018.03.08. 13:03:50

O baszdmeg, hogy ez a birka meg ide is liberalizmust vizional... kibaszottul gyujtheti a pontokat a CAP-os sapkara.

Vittore. 2018.03.08. 13:18:58

@silverrant: A benzin nem gyullad be a cigitől, csak a nyílt lángtól. Tehát az öngyújtót nem szabad meggyújtani, mert az nyílt láng, de cigizni már lehet. Először én is paráztam, amikor a motorfűrészt utántöltöttem, de aztán kiderült, tényleg igaz. Rágyújtottam, majd megtankoltam a műanyag benzineskannából a fűrészt. A kannában pedig még jó sok bengingőz is képződött nyáron, de az sem robbant be.

Vittore. 2018.03.08. 13:19:36

@Vittore.: Ja, kb. 6 évig dolgoztam fűrésszekkel, szerintem több ezerszer tankoltam meg őket így.

lutria 2018.03.08. 13:39:25

Úgy látom hogy az esetből készült film nem igazán pontosan követi a történteket,a kamion valami "szöges"tárgy miatt defektet kap,emiatt a kerítésnek hajt majd felborul-és csak ezután kezd szivárogni a gáz...
Így ki lehet hagyni a történetből az olajtársaság felelősségét vagy csak gázfelhőt maga után húzó robogó tartálykocsi nem lett volna elég látványos?
A gugli elleni pert meg láthatóan elvesztette...

citrix 2018.03.08. 13:47:44

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Okos vagy megint, mehetsz nyalni a vörös csillagot. Csernobilt konkrétan a szovjet állam letagadta addig amíg a svédek bemérték honnan jön a sugárzás. Még számos nukleáris, biológiai és vegyi katasztrófa történt a szovjetunióban amit pártutasításra letagadtak, titkosítottak. Elképesztő mennyiségű hazugságot és baromságot hordasz össze.

2018.03.08. 15:01:46

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: @midnightcoder2:
Kedves bircám, három évvel vagyunk Franco után. Akkoriban Espana még nem komondottan volt liberális (talán ma sem az), úgyhogy ez elég durván mellément. De egyet se aggódj ecsém, nem az eszedért szeretünk.

2018.03.08. 15:03:50

@Secnir: gondolom, a szerző átszámolta, mert a pesetára már nem sokan emlékszünk :)

2018.03.08. 15:04:23

@The Ghost Wolf O1G: utóbbiért a gravitáció felelős :)

Circus 2018.03.08. 19:35:21

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: te Birka!
Utánanéztél valaha Spanyolország XX. századi történelmének?
Franco tábornok rendszerének, illetve haverjainak (a kis bajszos osztrák, meg az olasz újságíróból lett pojáca).

Segítek egyszerűsíteni - akkortájt a spanyolok még erősen nyögték a Franco tábornok katonai diktatúrája által irányított jobboldali (nem írok fasisztát, de majdnem) királyságot.

Liberalizmus a környéken nem volt.

De nem baj, böfögjél meg okádjál csak fasságokat, troll barátom, ahogy szoktad.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.03.08. 19:51:08

@Circus:

A liberális rontást már az idős Franco elindította. 1969-től, amikor kinevezte az ultraliberális Juan Carlos kishercegecskét utódjának. Franco annyira rettegett a kommunizmustól, hogy kisebb rosszként a liberálisokra voksolt.

Kovi1970 2018.03.09. 09:19:26

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: hát ja, Franco ilyen liberális ember volt. :))))
Nem lehet könnyű neked mostanában...

Kovi1970 2018.03.09. 11:16:21

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: összekeverted a Carlosokat...
Te még Francónál is "konzervatívabb"vagy (érstd Mussolinitől kicsit jobbra?) ? :)

Emide Buda 2018.03.09. 12:30:23

@Watt25: Igazad van, de mégis mindkettőnknek ez a film jutott eszébe. Mentségemre legyen mondva, hogy már nagyon régen látta.

Reactor 2021.12.01. 18:47:02

@nolto: Pontosan. És ez kellett annyira nekünk 89-ben...most meg örülhetünk neki.

Kapitalizmus, szeretem?
Utólag könnyű okosnak lenni...
süti beállítások módosítása