Utólag könnyű okosnak lenni...

2017. január 05. 11:53 - Al

Jobbra állni a mozgólépcsőn? Hülyeség!

kina1.jpg

Legjobb, ha elfelejted, az „állj jobbra, vagy haladj a baloldalon” alapelvet a mozgólépcsőn! A tipp nem máshonnan érkezett, mint abból az országból, ahol horrorisztikusan magas a mozgólépcsőhöz kötődő halálos balesetek száma.

Gyakran szeretjük Kína furcsaságait azzal indokolni, hogy ahol 1385360588 ember él, ott bármi megtörténhet és meg is történik. Azt azonban már nehezebb ilyen alapon megmagyarázni, ha egy ország területén a működő mozgólépcsők közül minden 20. balesetveszélyes, és nem felel meg a biztonsági előírásoknak. A kínai mozgólépcsők 2015-ben kerültek a világ híradóinak fókuszába, amikor néhány napon belül több borzasztó baleset is történt.

how_to.png

A hagyományos elmélet. Az idő meghaladta.

 

Több mint 7 millió internetező látta a felvételt, amelyen egy fiatal anya kétéves kisfiával ment fel a mozgólépcsőn, majd amikor leléptek róla, beszakadt alattuk a fedőlap, és a nő a kisfiút odébblökve (ezzel megmentve az életét) eltűnt a mélyben. Örökre, ugyanis a mozgólépcső egyszerűen bedarálta, miközben a pár méterre álldogáló alkalmazottak azon tanakodtak, mit is tegyenek.

kina_e.jpg

Hiába álltak ott, nem tudtak segíteni...

kina_e2.jpg

Ez történnt pontosan.

A horrorisztikus felvétel bejárta a világot, de ez még nem volt elég: néhány napon belül újabb esetek következtek, például egy csecsemő karját és egy karbantartó lábát is bekapta egy lépcső.

tersangkut-eskalator-kaki-pria-ini-diamputasi-pvs42yr8gs.jpgA balesetek vége gyakran amputáció.

Ha eddig még nem, ekkor kezdtek rettegni az emberek a kínai mozgólépcsőkön, ami eddig mindennapi életük jelentéktelen velejárója volt. Nanjingban naponta 2 millió ember használja a metrót és a hozzátartozó mozgólépcsőket, míg Sanghaiban ez a szám hétköznapokon meghaladja Magyarország teljes lakosságát, azaz eléri a 10 milliót.

shanghai-china-escalators_-kone.jpg

Mozgólépcsők Sanghaiban.

enhanced-27962-1438190039-2.png

Aztán jöttek az elméletek: hogy is lehetne biztonságosan utazni?

Jin Yan, a nanjingi mozgólépcsők biztonságát felügyelő bizottság igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy ha ez a hatalmas embertömeg tartja magát a nemzetközi protokollhoz, azaz mindenki jobbra áll, hogy a siető utasok a baloldalon tudjanak haladni, az extrém megterhelést jelent a mozgólépcsők jobboldala számára, és csökkenti a várható éllettartamukat. A Nanjing Subway Group felmérése szerint a város mozgólépcsőinek 95 százaléka túlságosan elhasznált a jobboldalon, és ez működési hibákat okozhat a jövőben. Shi Dajiang, a nanjingi metrók biztonságáért felügyelő tisztviselő arra is felhívja a figyelmet, hogy a mozgólépcsők bizony nem lépcsők. „Míg a közterületen elhelyezett lépcsők legtöbbjén a fokok 15 cm magasak, a mozgólépcsők fokai 21 cmesek, így sokkal könnyebb megbotlani rajtuk.”

Guangdong és Sanghai tartomány több városában ezért már be is szüntették a jobbra tartás szabályát. Máshol viszont, például Pekingben egyszerűen félrelökik azokat, akik a baloldalon áldogállnak.

tfl.jpg

Szimuláció: jobbra tartani, vagy két oldalon állni?

A mindkét oldalon álló mozgólépcsőket egyébként nem csak Kínában propagálják. 2016 tavaszán a Transport for London készített egy ötletes kis szimulációt, ami azt mutatja, hogy összességében gyorsabban halad a forgalom, ha a mozgólépcső mindkét oldalán állnak az utasok, és senki sem lépked.  Míg a hagyományos, jobboldalon álló, baloldalon haladó mozgólépcső egy perc alatt 81 utast juttat célba, az, amelynek mindkét oldalán csak állnak, 113-at. Csúcsforgalom idején az utóbbi 30 százalékkal hatékonyabb.

 charles_huges.jpg

Érdekes volt? Akkor kérünk egy nagy LIKE-ot!

 

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://iparikatasztrofak.blog.hu/api/trackback/id/tr4512098793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jobs 2017.01.05. 16:18:38

Hát én itt is betiltanám a metrón a föl,le rohangászást.Aki siet fusson azon a sávon amelyik éppen áll.
A legtöbb helyen ahol hosszú a mozgólépcső mindig van ilyen. Ahol rövid ott meg várja ki amíg felér.

Beer Monster 2017.01.05. 17:19:28

Csak meg kell fordítani időnként a felállást.

Csúcsforgalomban magától megtelik a lépcső, olyankor nem tud senki amúgy lépkedni.

Emide Buda 2017.01.06. 08:11:27

@jobs: Vagy induljon el fél perccel előbb.

Walahol 2017.01.18. 09:04:20

Csúcsidőben úgyis megtellik a mozgólépcső, ha pedig nincs csúcsidő, akkor nem releváns az áteresztő képesség, hiába nagyobb a kapacitás, ha mindenki áll - viszont nem mindenki siet.
Aki siet/szeretne haladni, annak gyorsabb, ha sétálhat, aki nem siet haladni, annak meg nem baj, ha lassabb.

Ez a gyakorlatban nagyon jól működik, ésszerűen, spontán módon.
Kisebb forgalom -> van jobbra tartás
Tömeg -> nincs jobbra tartás

5perc 2017.02.07. 15:10:44

@Emide Buda: "Vagy induljon el fél perccel előbb"
Fél perccel előbb még egy másik járművön ült, amihez nem igazították a metró indulását, ha a tötyörgés miatt lemarad, perceket veszít. Egy utazás alatt ezek a percvesztések összeadódnak 10-20 percekké, az oda-vissza úton 20-40 percekké, az évente 100 órákká, ezeket nem a családjával, nem munkával, nem pihenéssel tölti.

para_noir 2017.02.10. 12:24:26

@5perc: töltse olvasással, és akkor hasznos idő lesz. Vagy pihenjen mozgólépcsőzés közben. Annyira imádom, hogy mindenkinek olyan fontos az élete/munkája, hogy napi 20 perc lépcsőn ácsorgás nem fér bele. Kicsit le kéne lassulni...
Utólag könnyű okosnak lenni...
süti beállítások módosítása