A 20. század elején a Francia szénbányászat a brit és a német bányaiparhoz hasonlítva még igen szerény volt, így a kitermelés és a szállítás költségei nagyobbak voltak. A bányatársaságok ott faragtak a kiadásokon, ahol tudtak. Nem véletlen, hogy itt történt Európa eddigi leggyilkosabb bányatragédiája, ami annyi embert ölt meg, mint a Titanic.
1906 március 10-én, reggel fél hétkor hatalmas robbanás rázta meg a Courrières szénbánya környékét, annyira, hogy még a felszínen is repültek az épületek tetői és betörtek az ablakok. A robbanás két felvonót is a külszínre vetett, tele sebesült, halott és eszméletlen bányászokkal.
Billy-Montigny - bányászváros.
Két teória szerint a katasztrófát vagy a robbanóanyag helytelen használata okozta, vagy pedig metán robbanás, amit a bányászok lámpája okozhatott. A drágább és biztonságosabb Davy lámpák helyett ugyanis sok dolgozónak olyan lámpája volt, amelyben a láng szabadon érintkezhetett a légtérben levő gázokkal. Egyes források szerint azonban a munkások már napokkal a tragédia előtt észlelték mérges gázok szivárgását a tárnákból, és kérték a bányatársaságot, hogy állítsák le a termelést, amíg nem gondoskodnak a biztonságról. Ilyesmiről természetesen szó sem lehetett.
Hozzák a sérülteket, készülnek a fotók.
A dolgozók kétharmada lent volt a bányában a robbanás idejében, ami azért is volt olyan gyilkos, mert a Courrières bánya járatai labirintusszerűen kapcsolódtak egymásba. A komplex járatrendszerekben könnyebb volt felszínre hozni a szént, és baleset alkalmával a mentőcsapatok is könnyebben a helyszínre érhettek, azonban azzal is számolni kellett, hogy egy ilyen szerkezetű bányában a robbanás is jobban kiterjed, és a mérgező gázok is több áldozatot szednek, ha elszabadulnak. A feltételezések szerint vagy 110 kilométernyi alagútszakaszt érintett a tragédia. (Pontosan ezután a baleset után kezdték kidolgozni Európában a robbanásfojtó zárakat.)
Megjöttek a mentőcsapatok.
A mentés lassan haladt. A speciális mentőcsapatok Párizsból és Németországból csak 12-én érkeztek meg. Egy nappal később már el is kezdődtek a temetések. A márciusban szokatlan, erős hóvihar dacára 15000 ember vett részt az első áldozatok temetésén, hogy hangot adjanak a felháborodásuknak és a bányászok munkakörülményei miatt tiltakozzanak.
Temetés hóviharban.
A tragikus esemény sztrájkhullám elindítója lett.
A balesetben összesen 1057 francia és 43 belga munkás veszett oda, sokan közülük még gyerekek voltak.A környékbeli települések gyászba borultak: Méricourt-ból 404-en vesztek oda, Sallaumines-ből 304-en,114 bányász lakosa halt meg, Noyelles-sous-Lens pedig 102 lakóját vesztette el.Hatalmas felháborodást váltott ki, hogy a bányatársaság néhány napon belül leállította a mentőmunkálatokat, a rossz nyelvek szerint azért, mert attól féltek, hogy a felszín alatt levő szén meggyulladhat és kárba veszhet. A járatokban rekedt bányászokat így gyorsan halottnak minősítették, noha március 30-án, 20 nappal a tragédia után még 13 túlélő került a felszínre.
A túlélők.
Kitüntetéssel a kórházban.
A "rescapés"-nak nevezett csoport tagjai először a bányászok ebédcsomagjait ették, majd egy velük levő bányalovat vágtak le, hogy túléljék a válságos időszakot. A kis csoportot vezető két legidősebb bányászt becsületrenddel tüntették ki, míg a többiek - köztük 3 tizennyolc év alatti gyerek - Médaille d'or du courage kitüntetést kapott. Pár nappal később a hős bányászok képeslapjai elárasztották egész Franciaországot. Az egész esemény egyébként nagy nyilvánosság mellett zajlott, mivel a környékbeli települések újságjainak riporterei valósággal versenyeztek a tragédiával kapcsolatos hírekért. Négy nap alatt 750,000 frankot gyűjtöttek össze a károsultaknak. (Egy bányász napi fizetése 6 frank alatt volt.)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
2017.01.31. 20:45:16
Fandor 2017.01.31. 20:47:56
autosvilag.com 2017.01.31. 20:47:59
LouiPhoto 2017.01.31. 21:07:19
www.gettyimages.com/detail/news-photo/on-february-11-accident-was-the-mechanics-of-pit-4-news-photo/154903422#on-february-11-accident-was-the-mechanics-of-pit-4-mericourtsouslens-picture-id154903422
NeDu 2017.01.31. 21:09:39
Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2017.02.01. 08:46:58
dtibor 2017.02.01. 10:47:57
Al 2017.02.01. 11:10:49