Utólag könnyű okosnak lenni...

2017. február 02. 13:07 - Al

Oroszország legnagyobb vízerőműve egy hullámsír

szs1.jpg

"A szovjet hidroelektronika büszkesége" - így hívták a világviszonylatban is hatalmasnak számító Szajano-susenszkojei vízerőművet. Míg egy napon el nem szabadult a pokol: az egyik aggregátor meghibásodása miatt a berendezés 920 tonnás teteje lerepült és elementáris erővel zúdult be a víz a gépterembe, ahol 116 ember tartózkodott.

szs2.jpeg

A gépterem előtte és utána.

szs3.jpg

Keresés a romok alatt.

2009 augusztus 18 reggelén minden készen állt az iszonyú katasztrófára, aminek a körülményei a mai napig tisztázatlanok. Néhány pontos tény azonban van, amelyekből kiindulhatunk. Az egyik, hogy a Jenyiszej folyón épített gigantikus erőmű 10 aggregátora már betöltötte 29. életévét plusz tíz hónapot, ami azért figyelemreméltó, mert a gyártó 30 évre garantálta biztonságos működésüket. A másik, hogy az erőmű gyakorlatilag 1979-es üzembe helyezése óta küzdött bizonyos műszaki gondokkal, amelyeket a baleset időpontjáig nem sikerült megoldani. Ezeket a problémákat rendre a 2-es számú turbina okozta, ami időről-időre rendkívüli vibrációt produkált, amelyen az erőmű kezelői a teljesítmény állítgatásával próbáltak úrrá lenni - sikertelenül. A rendkívüli, erős vibráció gyakorlatilag az erőmű mindennapi életének részévé vált. 2000-ben számos repedést találtak a 2-es turbina járókerekén, amelyeket akkor ki is javítottak. Az erőltetett tempó, a maximális kihasználtság nem tett jót a berendezéseknek: az utólagos vizsgálat szerint a baleset idejében a turbina fedelét rögzítő 80 tőcsavarból 41-en találtak fáradásos repedéseket, 8 pedig teljesen elhasznált volt már. 

szs4.jpg

A gát és az erőmű.

szs5.jpg

A meghibásodott aggregátor.

szs6.jpeg

Élőben.

A baleset reggelén a gépteremben tartózkodó munkások nem hittek a szemüknek. "Odafönt álltam, amikor valami hangos zajt hallottam, és láttam, hogy a turbina hullámlemez borítása felemelkedik a magasba. Megláttam alóla felbukkanni a forgórészt. Forgott, és vagy 3 méter magasra emelkedett fel. Nem hittem a szememnek. Fémdarabok repkedtek mindenfelé, próbáltunk kitérni előlük. A hullámlemez borítás akkor már a plafonnál volt, és be is törte. Elkezdtem fejben számolni: a másodpercenként 380 köbméter víz zúdul be. Elkezdtem rohanni a 10-es turbina felé. Azt gondoltam, nem fog sikerülni, lenéztem, és láttam, hogy a víz jön, minden összetört, az emberek próbálnak úszni... Tudtam, hogy valakinek rögtön le kell zárnia a zsilipeket, hogy megállítsuk a vizet. Manuálisan, mert áram akkor már nem volt, és a biztonsági berendezések is kikapcsoltak."  - emlékezett vissza Oleg Mjakisev, akinek végül sikerült is lezárnia a hidraulikával a zsilipeket 25 perc alatt. 

szs7.jpg

Szakértők szerint a műszakilag elavult, ám annál inkább csúcsra járatott szibériai energiaiparba be volt kódolva a katasztrófa.

yang_winter.jpg

Yang winter férfi télikabát. 15999 Ft.

 

Az emberek eközben menekültek, ahogy tudtak. Valentyina Gulina egy munkatársával együtt székkel törte ki az ablakot, majd amikor a víz kisodorta, az épület falán futó vastag csőben kapaszkodott meg, mivel nem tudott úszni. Eddig nem gondolta, hogy a vízműnél dolgozva még bánni fogja ezt... Alekszej Gogol egy a plafon közelében futó gerendában kapaszkodott meg az áradatban. A vízszint emelkedése akkor állt meg, amikor Gogolnak már csak 10 centiméternyi helye maradt lélegezni. Innen szedték le órákkal később a katasztrófaelhárítók a sokkos állapotba került férfit. Volt, aki még elrohant a parkolóba a kocsijáért, ahol egy áldozatkész biztonsági őr feszítette fel a sorompót a menekülőknek. Két perccel később már maguktól is mentek az autók, a víz hátán.

A tragédia napján leginkább az érdekelt mindenkit, hogy lehetnek-e még élő emberek az épület elárasztott helyiségeiben. Az erőmű korábbi vezetője, Alekszandr Tolosinov a következőt nyilatkozta: "Ha valaki véletlenül egy légbuborékba került, akkor még életben lehet, de a 4 fokos vízben gyakorlatilag nincs már esélye az életben maradásnak."  A buborék alatt a szakértő olyan területre gondolt, amit valamilyen ok miatt nem sikerült elárasztania a víznek. Másnap három újságíró erre az állításra alapozva követelte, hogy a vezetők a Jenyiszej felduzzasztott vizét tereljék tovább egy közelben levő kisebb vízerőmű felé, hogy leapadjon annyira a vízszint, hogy kutatni lehessen a túlélők után. Az újságírók szerint ugyanis többen hallottak a gépteremből kopogó hangokat, a termet elborító sötétbarna folyadékban viszont lehetetlen bárkit vagy bármit megtalálni. Mihail Afanaszjev és két társa az interneten terjesztették kiáltványukat, de csak annyi eredménye lett, hogy rágalmazás miatt feljelentették őket, Afanaszjevet pedig ősszel meg is verték az otthona közelében, amit ő tényfeltáró cikkeivel hozott összefüggésbe. Végül 75 ember holttestét találták meg a helyreállító munkálatok során. Ők vagy a gépteremben, vagy még lejjebb lévő helyiségekben tartózkodtak a baleset időpontjában. Többségük nem az erőmű dolgozója, hanem külsős karbantartó munkás volt. 

szs8.jpg

Mihail Afanaszjev. Szerinte többen élhették volna túl a katasztrófát.

A tragédia nagy médiafigyelmet kapott, hiszen Oroszország legnagyobb vízerőművéről van szó, ami Szibéria áramellátásában fontos szerepet játszik, és a világ legnagyobb alumíniumtermelő cégének szolgáltat áramot. Vlagyimir Putyin is meglátogatta a helyszínt, ahol kitüntetett több munkást a katasztrófaelhárításban való részvétel miatt. Rögtön parlamenti bizottságot hoztak létre az ügy felderítésére, de a hidroelektronikai szakemberek a mai napig nem jutottak egységes véleményre. Végül 7 embert tettek felelőssé a tragédiáért, köztük az erőmű igazgatóját és helyettesét, vezető mérnököket és a berendezések állapotának monitorozásáért felelős dolgozókat. Az erőmű generálkivitelezését végző Lengidroprojekt intézet igazgatója azonban egy évvel később egy szakmai konferencián kijelentette, hogy a baleset különleges sajátossága abban áll, hogy az erőmű egyetlen dolgozója sem követett el mulasztást vagy szabálytalanságot, mert a katasztrófát valójában az 1981 és 1983 közötti időszak szabálytalanságai okozták. 2009 őszén felkerült egy jelentés a balesetről az ipari biztonságért felelős kormányzati szerv (Rosztehnadzor) weboldalára, de hamar el is tűnt onnan.

 

 dunlop_devon.jpg

Dunlop Devon acélbetétes csizma. 5599 Ft.

169 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://iparikatasztrofak.blog.hu/api/trackback/id/tr9212175026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kőtőkálmán 2017.02.02. 19:15:22

És ők építik majd a Paks 2-t is!

HomoHominiCanisEst 2017.02.02. 19:45:30

Azért az annyira megható, hogy utólag mennyi a szuper okos ember. Hogy miért nem ezek terveznek erőműveket ....

Péter83 2017.02.02. 20:05:55

Kedves Kötőkálmán!
Azért van különbség atomerőmű és vízerőmű között....

GallaiG 2017.02.02. 20:16:43

Jellemző, hogy a hazai sajtóban egy átlagos hírfogyasztó erről a 2009-es (!!!) katasztrófáról semmit sem hallott.

@Péter83:
Bizony van! Itt száznál kevesebben haltak meg, Csernobil meg fél Európában szedte áldozatait, szedi azóta is.

@HomoHominiCanisEst:
Elég volna az is, ha azok tudták volna, akiknek a munkája volt.

arpadatya 2017.02.02. 20:16:47

Péter83 !

Van. Az atom nagyobbat robban....

ostvan1 2017.02.02. 20:21:15

És - valószínűleg - ott, Oroszországban is hoztak új előírásokat a hasonló katasztrófák megelőzése érdekében (régi gépek átvizsgálása, egy generátor tönkremenetele miatt nem állhat le az egész biztonsági rendszer, tartalék áramforrás stb. Ezeket a műszaki jellegű előírásokat Csernobil miatt kellett kitalálni, bevezetni.
Szóval még mindig az atomerőmű a legbiztonságosabb.

elemes 2017.02.02. 20:21:17

A turbinacsarnok romokban hevert, hogyan működhetett tovább az erőmű? Több ilyen csarnok is volt?

Az embertelenség sajnos az orosz rendszer sajátja....

elemes 2017.02.02. 20:21:50

@ostvan1:

Az atomerőmű elég jó.
De nem az orosz atomerőmű.

elemes 2017.02.02. 20:23:16

@GallaiG:

Csernobil rettenetes baleset volt, de nem érdemes nagyon eltúlozni a hatásait.

elemes 2017.02.02. 20:24:08

@Kőtőkálmán:

Nem is akármilyent, a mostani 440 MW reaktorok 1200 MW-osra "felpumpált" változatát.

Hívő hitetlen 2017.02.02. 20:31:32

Ha ipari katasztrófákról akar írni a blogoló, nem ártana a kifejezéseket érteni. Mi a kapu, mi a zsilip, mi az aggregátor és mi a generátor, hogy lehet-e egy turbinának hullámlemez a borítása, meg hogy létezik-e "hydroelektronika".

Péter83 2017.02.02. 20:31:46

Itt már különböző technológiákat kezdenek egyes emberek összemosni....
- Pakson nyomottvizes reaktor üzemel.
- Csernobilban RBMK típus üzemelt
- A leírás alapján az üzemi próbák során figyelmen kívül hagyták a turbina-generátor egység vibrációját, amelyet később sem kezeltek semmilyen módon

arpadatya örülök, hogy a téma szakértőként állítod:
Az atomerűvek felrobbannnak.

Jazo 2017.02.02. 20:31:55

A "műszer" kifejezést érdemes lenne kicserélni "berendezés"-re, vagy "gép"-re, ha konkrétan nem tudod, hogy miről van szó. A "műszer" kisebb méretű jellemzően méréssel kapcsolatos berendezés.

Valószínűleg az "aggregátor" kifejezés sem pontos.

Az aggregátor nálunk jellemzően "kisebb" méretű áramfejlesztőt jelent. Persze a "kisebb" relatív, de jellemzően hordozható méretű benzin, vagy dízelüzemű berendezés.

Nem dolgoztam nagyobb erőműben, így elképzelhető hogy ott használhatják a turbina-generátor egységre az aggregátor kifejezést, de nem hiszem.

A kép és a metszetrajz alapján a generátor forgórésze szakadt le. A vibráció talán összetörte a betonalapot, a víznyomás meg talán felnyomta az egész turbina, generátor egységet. Esetleg a a forgórész rögzítése adta be a kulcsot. Egy ilyen méretű forgóberendezést nem lett volna szabad üzemeltetni, amint a vibráció túllépett egy minimális értéket. Lehetett az ok hibás kiegyensúlyozás, csapágyhiba, mechanikai hiba (nem húztak meg egy csavart, vagy törött volt), vagy tervezési hiba, mert az egység önrezgésszáma beleesett az üzemi fordulatszám tartományba. Sajnos már akkor is károk keletkezhettek hosszabb távon, ha felpörgetéskor rövid időre áthaladtak az önrezgési frekvencián. Ha pedig tudták ezt, minden évben le kellett volna állítani és komolyan átvizsgálni a betonalapot és tartóelemeket.

na4 2017.02.02. 20:47:57

Így bosszulja meg magát az, ha valaki nem vesz tudomást a fizikáról. Az oroszokkal ez nagyon sokszor megtörtént, Csernobil, Kurszk tengeralattjáró, TU-144 fiasko, stb.

deflorator01 2017.02.02. 21:10:57

@ostvan1: "És - valószínűleg - ott, Oroszországban is hoztak új előírásokat a hasonló katasztrófák megelőzése érdekében"
Az előírások semmit sem érnek egy olyan közegben, ahol a korrupció a mindennapi élet része. Minek költsön egy igazgató milliárdokat a felújításra, azt majd megcsinálja a következő igazgató. Elég megkenni az ellenőröket, a maradék pénzt meg el lehet lopni. Biztató ugye? Kár, hogy Paks esetében részben a te életed a tét.

badboy70 2017.02.02. 21:19:38

@Péter83: Persze,hogy van az atom nagyobbat csattan.

Péter83 2017.02.02. 21:31:00

Lehet, hogy félreértettél valamit.... Nem nukleáris fegyverekről beszélgetünk.... :)

Gera 2017.02.02. 22:04:54

Ezeknek a baleseteknek sosem műszaki okai vannak. Persze meg lehet mondani, hogy konkrétan mi és miért hullott szét először, de akkor sem. Nem, nem azért hullik szét, mert szar. Ez az erőmű egy csodálatos műszaki produktum. Műszaki hibák mindig és mindenhol előfordulnak, ez elkerülhetetlen. Amit el kell kerülni, hogy ez nagy anyagi kárt és/vagy egészségkárosodást okozzon. Ha nem sikerül elkerülni, annak a felelősei általában az üzemeltetésben vannak. És ez az, amiben nem jók az oroszok, az egész országot elborító korrupció, maffia stb miatt. Ehhez nem kell mérnöknek lenni, egy műszaki területen dolgozó szakmunkásnak is világos, hogy a túlzott vibráció ekkora forgó tömegeknél (ezer tonnás(!) forgórész...) elfogadhatatlan, mert veszélyes, egy esetleges törés szanaszét vihet mindent a környéken. És mégsem tettek semmi érdemit. Hogy ennek mi az oka, azt nem a műszaki dolgozóknál kell keresni, ebben biztos lehet mindenki. Valaki valahol eldöntötte, hogy a mérnökök csak picsognak és nem fognak emiatt hosszú időre leállítani egy ekkora teljesítményű turbinát (értsd: forintban évente több tízmilliárdot hozó pénztermelő egységet), ezért következett be a baleset. Viszont pontosan emiatt nem érdemes túlzott következtetéseket levonni belőle: Paksot mi üzemeltetjük és nem az orosz maffia.

gigabursch 2017.02.02. 22:09:22

Mennyi túlképzett kommentelő.
Óllyyyyeeee

halaloszto 2017.02.02. 22:14:26

ha tennél linket a forrásra, biztos akarna aki segít a fordításban...

Beerhead 2017.02.02. 22:16:03

@Jazo: Az a legvalószínűbb, hogy az érintett turbina csapágya gyárilag hibás volt, de ezzel nem törődtek, és az állandó rezgés miatt kiszakadt a helyéről az egész cucc. A víz meg meg felnyomta szépen és kitette a partra. Ráadásul aznap pont a hibás turbina volt a szabályzó szerepben, a többi konstans működött.
A cikkel ellentétben viszont a termelés teljesen leállt, 2010 februárjában sikerült az első turbinát újraindítani. 2014 novemberében fejezték be teljesen a helyreállítást.
Ha valakit érdekel valós történet, wikipédia elég jó:
https://en.wikipedia.org/wiki/2009_Sayano–Shushenskaya_power_station_accident

Gera 2017.02.02. 22:30:50

A poszt egyébként hemzseg a műszaki baromságoktól, de nem csak az említett szóhasználati problémáktól, hanem konkrét értelemzavaró fordítási hibáktól is. Például az a bizonyos dolog, amiből 49 volt, azok a turbina fedelét rögzítő 80 darab brutális tőcsavar (d=80), ennyit találtak meg, ebből 41-en voltak fáradásos repedések és 8 már majdnem el volt törve. Ezek a csavarok hivatottak gondolom a helyén tartani az egész hóbelevancot, tehát ez a fedél itt nem valami kis lemez szirszar, hanem valami ilyen száz tonnás nagyságrendben levő cuccot kell elképzelni, aminek a rögzítő csavarjait a turbina axiális vibrációja túlzott fárasztó igénybevételnek vetette alá, a csavarok megadták magukat, a forgórész a víznyomás hatására felnyomta a fedelet és szétkúrt mindent.

A leállításról szóló rész értelmezhetetlen, az egész erőmű azonnal leállt, mivel ugye a turbinacsarnokot elöntötte a víz. Szó nem volt semmiféle üzemeltetésről. Egy turbina nem sérült meg, amelyik éppen nem forgott.

A vizet elzáró kapukat nem azért tellett 25 percbe bezárni, mert "kézzel" kellett, ez egyszerűen ennyi időbe telik, a kézzel itt annyit jelent, hogy a hidraulikát kézzel vezérelték. Több száz tonnás acélkapukról beszélünk, nem valami szaros kis tolózárról.

moltam4300 2017.02.02. 22:35:46

Műszer, aggregátor, szúrja a szemem eléggé. Max aggregát Hydroelektonika is érdekes szó. De látom szóvá tette más is.

Al 2017.02.03. 00:02:30

@Pic: Amit érdemes, javítok, de a szalonképtelen kommentelőket is kimoderálom. :D Még egy hozzáfűzés: a fordítás (több nyelvről) nem lopás. Naná, majd a hobbiblognak lektort tartanak... Mikor a híroldalaknak sincs.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.02.03. 00:03:11

Nem ez az első bejegyzés amit olvasok itt. Dícséretes a próbálkozás, de a szöveg olyan szinten primitív műszaki szemmel, hogy az valami elképesztő.

A kommentek másik fele az, ami egyész egyszerűen valahol az elképesztő és röhejesen balfasz közötti térben lebeg...

dr. mesterséges színezék 2017.02.03. 00:22:20

@elemes: "Az embertelenség sajnos az orosz rendszer sajátja...."

"A legnagyobb érték az ember."

És a jelszavak és a valóság kontrasztjának ilyen eltűrése pedig nem államforma meg gazdasági berendezkedettség kérdése, hanem kulturális.
Sajnos.

Al 2017.02.03. 00:23:21

@molnibalage: Ne add fel, mindenből tanulunk egy kicsit!

dr. mesterséges színezék 2017.02.03. 00:27:28

@Péter83: "Az atomerűvek felrobbannnak."

A zembereknek hiába mondod, hogy micsoda különbség van aközött, hogy a reaktor felrobban vagy leolvad, és trutyi lyukat vág kifelé, vagy gőzt robbant.
Hülyék ezek.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2017.02.03. 01:17:53

@Jazo: A hatodik képen úgy tűnik, hogy az egész turbina-generátor egységet egyben felnyomta a víz. A képen balfelé látszik a turbina járókereke, körülötte a vörösesbarna gyűrű szerintem a generátor leszakadt forgórésze. Nekem úgy tűnik az elérhető rajzok, képek alapján, hogy a fedélnek nincs különösebb teherviselő szerepe a turbinában, de ettől még valószínűleg elég súlyos darab.
Emellett szerintem az ötötdiknek berakott rajz egy másik erőmű vázlata, több helyen is eltér a fölötte lévő rajztól és a wikin látható makettől is.

számtan_mértan 2017.02.03. 01:18:18

Sajnos a cikkben több pontatlanság, egy durva hamisítás van. A vízturbina - generátor együttest nem nevezzük aggregátornak. A közölt völgyzárógát metszet jónak látszik, de az alatta lévő vízerőmű metszet folyami vízlépcső vízerő telepét ábrázolja Kaplan turbinával, miközben a beépített turbina Francis típusú! ez a következő fényképen is látszik! A katasztrófa oka nem a gépek kora, hanem a turbina és a generátor közötti turbinafedél (amely elválasztja a vízteret a generátortértől és tartja a forgórészt) leszakadása, elszabadulása okozta a csavarok fáradásos törése miatt. A vízerőművekbe épített vízgépek tervezési élettartama nem 30 év, hanem jóval több, 50-75 év. Magyarországon is van olyan vízerőmű amelynek vízgépei több mint 75 évet működtek és csak az erkölcsi elavulás és a teljesítmény növelés miatt cseréltek gépeket (Ikervár).
Az tény, hogy ez a legnagyobb teljesítményű vízerőmű Oroszországban (6400 MW), de a világon ennél jóval nagyobb vízerőművek is vannak. (Itaipu-Brazília, Három szoros gátja-Kína, ezek teljesítménye 22 000 MW).
Vajon milyen alkalomból került ez a cikk elő (mert nincs évforduló, nem volt mostanában vízerőmű katasztrófa... stb.)
A youtube-n megnézhető a kataszrtófáról szóló megrázó video:
www.youtube.com/watch?v=tCOs2qat23s

Halál kamionja mindenkit elgázol 2017.02.03. 06:58:45

megújuló pászmeg

A külsős melósok a Halálcsillagon is ugyanígy meghóttak.

midnight coder 2017.02.03. 07:24:05

@Gera: Javaslom a repülőgépkatasztrófák című sorozat megtekintését. Ott láthatod, hogy hány tragédiát is okozott már az emberi felelőtlenség, és nem csak az oroszoknál...

midnight coder 2017.02.03. 07:30:21

@badboy70: És hogy ha az atomerőmű vezérlőközpontjában leesik egy kávéscsésze, arról három oldalas jelentés készül, míg a hagyományos erőművek ellenőrzése és karbantartása - ahogy a példa is mutatja - eléggé esetleges.

Al 2017.02.03. 09:30:19

@számtan_mértan: A 30 év az adott berendezésre (nem az egész erőműre) a gyártó javaslata. Utána lehet olvasni, semmi ferdítés nincs ebben.

elemes 2017.02.03. 10:49:19

@dr. mesterséges színezék:

"A legnagyobb érték az ember."

Pedig ezt az elvet az orosz rendszer hűen követi.
(vegyük észre: az "ember" nincs többes számban).

elemes 2017.02.03. 10:50:06

@midnight coder:

"ha az atomerőmű vezérlőközpontjában leesik egy kávéscsésze, arról három oldalas jelentés készül"

Nyugaton (egyelőre még Magyarországon is)

elemes 2017.02.03. 10:54:24

@számtan_mértan:

"Sajnos a cikkben több pontatlanság, egy durva hamisítás van"

A cikkben néhány fordítási hiba van, a fordító nem ismerte a magyar szakkifejezéseket illetve az erőművi technológiát. Aki az olvasók közül ismeri, az értette -- és azt is tudja, hogy a cikk lényegét, mondanivalóját ezek a hibák nem érintik. A figyelmes olvasó megteheti, hogy javaslatait közvetlenül a szerzőnek küldi el.

elemes 2017.02.03. 10:57:33

@Al:

Én is szakmabeli voltam (kb harminc éve :-) de azt gondolom, hogy ha kapsz emberi stílusú javaslatot, azt figyelembe veheted, egyébként pedig a lényeg átjött.

AcidJazz 2017.02.03. 12:05:01

@SomiTomi: Baloldalt a barna gyűrű az bizony a generátor állórésze amit kirántott a helyéről a kiszakadó forgórész. A generátor forgórésze vagyis a gerjesztő tekercsek jobb felül vannak, már ami megmaradt belőlük.

AcidJazz 2017.02.03. 12:34:23

@SomiTomi: Áhh semmi, benéztem, az tényleg a leszakadt forgórész. Bocs. (:

Nbl 2017.02.03. 13:17:16

Kedves poszter, ezt a háttér- és betűszín kombót átgondolhatnád még egyszer. Főleg Firefoxon olvashatatlan, de a többi browserben sem a a leginkább szemkímélő az oldal.

Al 2017.02.06. 10:08:08

@elemes: Köszi, így van, mindenből tanulunk. :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.03.07. 02:04:10

A szovjeteknél még mindig erősen filléres érték az emberélet...
Más országokban is van ilyen, de talán nem ennyi esetben, nem ilyen mértékben mint ezeknél a rohadékoknál...
(Rohadékok alatt a mocskos g3ci korrupt vezetőket értem, a szerencsétlen kétfülű, földigérő-lábú emberek nem tehetnek semmiről...)

David Bowman 2017.03.27. 19:53:29

Tök jó cikk. Hajrá. A hibákat fejben azonnal javítom. Engem nem zavarnak.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.24. 20:51:32

@Kőtőkálmán: Mikor épített a Roszatom vízerőművet, te nagyon hülye? A Heisel stadiont kik építették? Hányan is haltak meg ott? Hány Boeing szokott lepotyogni az égből évente?

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.24. 21:04:19

@GallaiG: Tehát akkor ne építtessünk angol cégekkel semmit, mert egyszer egy angol cég szarul épített meg egy stadiont, ami tömegkatasztrófát okozott. Ne vegyünk amerikai cég által gyártott repülőt, mert a Boeing által gyártott utasszállítók időnként lezuhannak..
Ez az értelme annak a baromságnak, amit sugallsz..

fda 2017.04.24. 21:06:56

@Kőtőkálmán: Épp ők? Azt hittem, az egy másik szakma.

Duplaxiii 2017.04.24. 21:27:14

@Gera: Most akkor talád már ki, hogy lehet-e műszaki okokból tragédia vagy sem?

röf 2017.04.24. 22:11:31

Van a cikkírónak fogalma, mennyi az a másodpercenként 380 m3 ?
A többi hülyeséget nem is sorolnám...

Mr Eggs · http://farmprojekt.blogspot.com/ 2017.04.24. 22:17:46

@geegee: nem szovjetek hanem oroszok egyébként igazad van

Beerhead 2017.04.24. 22:28:11

A pakson huhogóknak mondom, hogy nagyobb probléma a VVER típusú reaktorokkal még sehol sem volt a világon (nálunk is a legsúlyosabb üzemzavar a franciák miatt volt, ki is fizették a helyreállítást).

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.24. 22:31:07

@geegee: A belgák a 19. század végén több millió feketét öltek meg közép-Afrikában.

Mikrobi 2017.04.24. 22:36:36

Aggregátor??? Még laikusként is nagyon bántja a szememet! Az egészen más! Itt generátorról van szó! Sajnos többször is kellett olvasnom a cikk folyamán, mire leesett, hogy a generátort nevezi aggregátornak!

dhrbikes 2017.04.24. 22:42:58

@röf: reális érték turbinánként, mi vele a baj?

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2017.04.24. 22:49:08

Fura, hogy egy majd' három hónapos cikk ma kikerült az Index címlapjára...
De még érdekesebb talán, hogy ez azért nem a történelem előtti időkben történt, és én például még sosem hallottam róla.

igazi hős 2017.04.24. 23:11:29

@Beerhead: Melyik sorozatra gondolsz? A jelenlegi VVER-440 tényleg üzembiztos, csak biztonságilag nem megfelelő. (Nem a tervezés vagy a kivitelezés hibája, annak idején nem gondoltak az öngyilkos merénylőkre repülőkkel vagy robbanóanyaggal megpakolt autókkal.)
Bezzeg a hozzánk telepítendő VVER 1200-nak még nincs poblémamentes példánya. Jellemző, hogy egy fél napos leálláshoz 6 napig kerestek magyarázatot.

dukeekud 2017.04.24. 23:15:16

Jo lenne tudni, miert gondoltak azt, hogy a vibracio nem szamit ?
Biztos volt ra valamilyen tobbe kevesbe megfelelo magyarazatuk.
Mert az teny, hogy vegulis 30 evig mukodott vibracioval egyutt is.
Szoval azert nem fel ev alatt cseszte szet a rezges. Meg az is lehet, hogy valojaban vibracionak semmi koze nem volt katasztrofahoz.

HowAreYouOneAVetésün? 2017.04.24. 23:20:58

Valaki talán beúsztatott a beszívóba egy ötvenkilós csomagot...

igazi hős 2017.04.24. 23:23:35

@röf: Szerinted egy 640 MW-os generátor meghajtásához mennyi víz kell? Számoljál egy kicsit, mielőtt nagyképűen marhaságot írsz?
Ha semmilyen áramlási és átalakítási veszteség nem lenne, akkor kéne a 640 MW-hoz maximális vízállás (242 m magas a gát, számoljunk 230 m szintkülönséggel) esetén 280 m3/s. A 380 m3/s teljesen reális.

dr. mesterséges színezék 2017.04.24. 23:27:17

@röf: A rajzon szereplő számok sajnos olvashatatlanok, ezért a kicsavarodott turbina előtt (valamennyivel) álló emberek alapján tudom megtippelni, hogy mekkora volt a legnagyobb keresztmetszet ill. sugár, ahol a víz elkezdett bedőlni: legalább 3m-nek nézem. Vagyis durván 30m2-en keresztül érkezett a lábvíz. A 380m3/s-hez így kb. 13m/s tempójú áteresztés kellett. Egy katasztrófavédelmis biztosan megmondaná, hogy egy - ehhez képes - lófütty víznyomócső, amit nem turbina hajtására nyomnak meg, csak lakossági kiszolgálásra mekkora átfolyást tud, de elnézve pár csőtörést, még az se piskóta.
Szóval első blikkre tényleg bődületes a 380-nak a fele is, de nem teljesíthetetlen a szintkülönbséggel, amit direkt azért alakítottak ki, hogy tekintélyes legyen az az átfolyás, aminek az útjába teszik a kereket.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.24. 23:47:03

@na4: Miért ugatsz bele olyan dolgokba, amihez láthatóan segg hülye vagy??

dukeekud 2017.04.24. 23:49:24

@igazi hős: Ja ugy sacc per kb lehetsegesnek tunik a 380 m3/s.

380 ezer liter viz , 200 meter magasban
Ennek a helyzeti energiaja m*g*h = 380 000 * 10 * 200 = 760 000 000 J ( 1 joul = 1 watt sekundum)
Az 760 miliio W/s. Vagyis ennyi vizbol ekkora szintkulonbseggel kijohet a 640 MW teljesitmeny.
Ha jol ertelmeztem a feladatot. :)

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.24. 23:58:48

1957. október 7. – Nagy-Britanniában, a Windscale (ma Sellafield) plutóniumtermelő reaktorban tűz ütött ki, és radioaktív anyagok jutottak a levegőbe. A balesetet akkor eltussolták, de később kiderült, hogy 13 ember meghalt, további 260 sugárfertőzést kapott.

1969. január 21. – A svájci Lucens közelében meghibásodott egy kísérleti föld alatti reaktor hűtőrendszere, a fűtőelem-olvadás miatt nagy mennyiségű radioaktív anyag került a légtérbe.

1979. március 28. – Az amerikai Three Mile Island atomerőműben, Pennsylvania államban konstrukciós és emberi hibák következtében súlyosan megsérült az egyik blokk aktív zónája, a reaktor szívének fele megolvadt. A környezetbe csodával határos módon nem került ki radioaktív szennyeződés és senki nem halt meg. A Csernobil előtt legsúlyosabb atombalesetet végül 6-os fokozatúnak minősítették.

1999. szeptember 30. – A japán tokaimurai urániumfeldolgozó üzemben szivárgást észleltek, ezért elrendelték a környéken élők kitelepítését. A láncreakció másnap állt le, az eseményt az INES-skála 4-es fokozatába sorolták.

2005. május 29. – Az észak-angliai Sellafield hasadóanyag-feldolgozójában hónapokon keresztül észre sem vett szivárgást tártak fel, amelynek során több tízezer liter sugárzó sav folyt ki. A nemzetközi skálán az incidens a 3-as fokozatot kapta.

átlátó 2017.04.25. 01:26:52

Ölég sok hülyeséget olvastam a cikkben de ettől még a ruszkiknak egyetlen találmánya ami említésre méltó. Az AK47 és a Zaporozsec kisérőnek.

Aranyi Gábor 2017.04.25. 07:58:10

@elemes: 1. Csernobil elavult tip. volt, DE: 2. tudatosan, szándékosan "kísérleti jelleggel" valami HAT szabályt, előírást szegtek meg. Paks 2 a létező legkorszerűbb izé lesz.

xlngx 2017.04.25. 08:01:28

Egyertelmuen a rossz kivitelezes es a nem megfelelo karbantartas okozta a hibat. Ekkora rezgessel nem kellett volna atvenni az eromuvet, illetve a rendszeres karbantartast is be kellett volna tartani.

Paksra terve hamar sokan felhoztak, Paks azert biztnosagos mert az reaktor eleg jo kivitel, de fokepp azert mert a uzemeltetes es karbantartras kompetens szemelyekbol all.

Az orosz beuzemelessel es a O&M el vannak porblemak.

elemes 2017.04.25. 08:25:11

@Aranyi Gábor:

"Paks 2 a létező legkorszerűbb izé lesz."

Én is kezdtem már elfelejteni a szovjet tyehnyikát, de a felújított hármasmetró-kocsik kapcsán újraéledtek bennem a kételyek a Paks 2 kapcsán. Legkorszerűbbnek pedig eleve csak szovjet relációban nevezhetnénk.

szvsz 2017.04.25. 08:55:38

@arpadatya: "Azért van különbség atomerőmű és vízerőmű között.... "
Van ám! A víz elől felfele futsz, a sugárzás elől meg lefele.

Muad\\\'Dib 2017.04.25. 09:01:16

@elemes:
Egész pontosan milyen fenntartásaid vannak a vver reaktorokkal kapcsolatban? Mármint milyen technológiai problémákat tudsz felsorolni? Mert ez a tudom'ám'mijjen'a'tekinyika duma elég sovány...

VT Man 2017.04.25. 09:21:30

@deflorator01:
Japánban is ment a korrupció és szõnyeg alá seprés, pedig az "nyugat" (bár keleten van).

Lucifer Morningstar 2017.04.25. 09:38:46

Felesleges idegeskedni elvtársak. Lassan már csak hónapok kérdése, és szeretett szovjet elvtársaitok és minden vívmányuk újra meghatározó tényező lesz országunk életében.

tompus 2017.04.25. 09:39:45

@GallaiG: Mutatnál erre egy hivatalos adatot?

elemes 2017.04.25. 10:16:43

@Muad\\\'Dib:

kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1678/16784/167845/16784550_a1539aa5ee9559978045b16aec6f6305_wm.jpg

ezt a fényképet a METRÓÉRT egyesület készítette, de sok hasonló, apró részlet árulkodik arról, hogy a vodkábó több volt, mint a minőségbiztosításból. Pontatlan illesztések, félrefúrt lyukak, amit sziloplaszttal próbáltak eltüntetni (nem nagyon sikerült), hangjuk alapján rakéta porszívóból származó ventillátorok (légkondi helyett), ósdi rugózás, hosszában nem végigjárható szerelvény, stb.

Az igénytelenség árad minden porcikájából.
Ami jól néz ki és működik is, azt az oroszok is importálták.

Tekinthetjük referenciamunkának.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 10:17:53

@elemes: Miért, mi a gond a felújított kocsikkal? ( Ugyanazon a napon egyébként, amikor az egyik meghibásodott, egy alstom is lerohadt, persze ez utóbbi nem volt főcímlapos a "független és objektív" indexen..:)

elemes 2017.04.25. 10:18:23

@Muad\\\'Dib:

kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1678/16784/167845/16784550_a1539aa5ee9559978045b16aec6f6305_wm.jpg

ezt a fényképet a METRÓÉRT egyesület készítette, de sok hasonló, apró részlet árulkodik arról, hogy a vodkábó több volt, mint a minőségbiztosításból. Pontatlan illesztések, félrefúrt lyukak, amit sziloplaszttal próbáltak eltüntetni (nem nagyon sikerült), hangjuk alapján rakéta porszívóból származó ventillátorok (légkondi helyett), ósdi rugózás, hosszában nem végigjárható szerelvény, a süvöltő motorok hangja a szerelvényből már kevésbé hallatszik, de még mindig sokkal zajosabb, mint az Alstom vagy a Cafka ... stb.

Az igénytelenség árad minden porcikájából.
Ami véletlenül jól néz ki és működik is -- azt az oroszok is importálták és úgy szerelték be egyben.

Tekinthetjük referenciamunkának, ilyen atomerőműre számíthatunk.

Csak Norris 2017.04.25. 10:19:49

@Aranyi Gábor: "Paks 2 a létező legkorszerűbb izé lesz. "

Igen, valószínü azóta az oroszok is Siemens FH PLC-ket használnak, nem Z80-at. Mondjuk 1-2 dolgot már az eddigi Paksi reaktorokban is kicseréltek siemensre.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 10:21:52

@elemes: Sokkal kellemesebb mint az Alstomok klausztrofóbiás belső tere..

elemes 2017.04.25. 10:27:09

@EU zászlót mindenhova!:

De igen, az alstom leállása is hír volt, és nem ez a gond. Az, hogy az új kocsik az üzemidő első hetében leállnak néha, meg szoftvert kell rajtuk reszelni, teljesen normális. Az egész kivitelezés igénytelensége és az elmaradott technológia az, ami visszacsempészi a trágya szovjet életérzést.

Muad\\\'Dib 2017.04.25. 10:32:09

@elemes:
Feltehetném a kérdést, hogy ennek mi köze van a vver reaktorokhoz, de azt hiszem felesleges...

pendinguser 2017.04.25. 10:34:58

A legszomorúbb, hogy még mindíg (itt nálunk is) tilos a cég/hivatal/üzem hibáiról beszélni. Biztos vagyok benne, hogy jópár embert kirúgtak aki javítást/leállítás követelt a hibás turbinánál. Ugyan ez megy kicsiben mindenhol. Te megmondod a munkaadódnak, hogy unergonómikus a munkaállomásod, kijavítható hibák miatt szívsz naponta, megmondod ha inkompetens a munkatársad vagy a főnököd, nincsenek betartva a munkavédelmi előírások, vagy olyan utasítást kapsz a főnöködtől amit nem kérhet? Pontosan így viselkedtek az erőmű dolgozói. Ők gyorsan meghaltak, te majd pszihés és fizikai sérülésekkel fogsz éveket szenvedni mielőtt belefulladsz az alkoholba.

pendinguser 2017.04.25. 10:44:22

@dukeekud: vannak vibráció alatt üzemszerűen működő berendezések, de ezeknek a vibrációja nem hat ki a tartószerkezetre és a környezetre (elnyeletik őket), illetve a hatások monitorozva vannak, és a fáradásra hajlamos elemeket rendszeresen cserélik. Egy relatíve merev berendezés vibrációja sokszorosan amortizálja a környezetét (és magát), nem lehet számítani, hogy mennyi ideig bírják az egyes elemek. Az erőműben dolgozó mérnökök ha mindent meg is tettek, hogy a rezgő turbina sűrűbben legyen karbantartva, sosem tudhatták mikor fáradnak el olyan alkatrészek amiket nem tudnak cserélni, vagy mikor gyorsul fel a fáradásos folyamat a cserélt elemeken. Mint minden szerkezet, ez is sokkal 100% fölé volt tervezve, de a biztonsági tényezőket hamar felélte a nem üzemszerű működés. Lehet, hogy előző hónapban egy anyaghibás csavarszállítmánnyal pótolták az előzőket, és emiatt megfelelőzdött a 30 év alatt megszokott fáradásos folyamat lefutási ideje. Bumm, repül a turbina.

Bobby Newmark 2017.04.25. 10:45:33

@EU zászlót mindenhova!: A 450ből világszerte. Az sok?

Szerencsére az, hogy te rettegsz tőlük, az csak téged érint.

gigabursch 2017.04.25. 10:47:29

Most az index ismét beemelte a címlapjára?

Nem ez az első eset mostanában...

elemes 2017.04.25. 10:48:04

@EU zászlót mindenhova!:

biztos rengeteg szubjektív tényező befolyásolja, hogy a nagyobb kocsikat miért érzed klausztrofóbiásnak, a kisebbeket meg nem :-)

de ennek kevés köze van ahhoz, hogy amit orosz kéz csinált, az igénytelen, silány, vodkaszagú tákollmány benyomását kelti, és kifejezetten aggódom, hogy ugyanez a precizitás jelenik meg az atomerőműben.

a pár hónappal ezelőtti eset (amikor a darura akasztott hevederből kicsúszott egy VVER1200 reaktortartály) nem nyugtat meg.

Bobby Newmark 2017.04.25. 10:52:37

@Gera: Ezzel csak az a probléma, hogy a jelenleg regnáló magyar maffiának pont az orosz maffia a példaképe, és rohamléptékkel zárkózunk fel hozzá. Energetikában nem tudom, perpill mi van, de egy rakás területen már az a helyzet, hogy nem hozzáértő ül a fontos pozícióban, hanem jó elvtárs. És általában az ilyenek okozzák a katasztrófákat.

Muad\\\'Dib 2017.04.25. 10:54:57

@elemes:
Szerencsére ezen nem kell csak a megérzéseid szintjén méláznod. Jó pár vver reaktor üzemel, lehet bátran gyakorlati tényekre is hagyatkozni. Szóval jöhetne már valami tényszerű is, azon a pazar eszmefuttatáson kívül, hogy mivel gagyi a metrón egy csomó dolog, biztos rosszak az erőművek is...

elemes 2017.04.25. 10:58:30

@Bobby Newmark:

Ez minden autoriter rendszer sajátossága.

A lojalitás fontosabb, mint a hozzáértés -- az autoriter vezetőnek folyamatosan figyelnie kell, hogy ne tudjon kiemelkedni mellette egy erős, tehetségés és ambíciózus vezető.

Ugyanez a mechanizmus okozza a gazdasági versenyképtelenséget is: egy igazán komoly gazdasági szereplő puszta léte is fenyegetést jelent az autoriter vezető számára. A gazdaság legfontosabb ágazataiban azonban a beruházások megtérülési ideje hosszú. De van-e értelme hosszú megtérülésű beruházásba kezdeni, ha a következmény az, hogy a beruházás sikere esetén a cég felsővezetését szibériába száműzik...?

Szóval inherensen szar.

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2017.04.25. 11:01:23

Sokan nincsenek teljesen tisztában azzal, hogy mi zajlott Csernobilban. Az erőmű jól működött és (orosz viszonylatban) biztonságos volt csak az emberek voltak hülyék.

Április 26-nak éjszakáján egy olyan teljesítménnyel és még pár dologgal összefüggő kísérletet hajtottak végre -felsőbb utasításra- aminek folyamán a szabályozórudakat teljesen kihúzták a reaktorból (ezt sosem szabadna) és kikapcsolták az egyéb biztonsági/védelmi rendszereket is.
Az emberi hülyeség ellen pedig sajna semmilyen védelem sincs.

elemes 2017.04.25. 11:02:08

@Muad\\\'Dib:

"Szerencsére ezen nem kell csak a megérzéseid szintjén méláznod. Jó pár vver reaktor üzemel, lehet bátran gyakorlati tényekre is hagyatkozni."

Teljesen igazad van -- de épp az üzemeltetési tapaszatlatok nem erősítik meg a bizalmat.
1. Mennyi VVER1200 üzemel a világban? Egy darab.

Bobby Newmark 2017.04.25. 11:02:13

@elemes: A versenyképtelenséggel kapcsolatban meg ugye még az is gond, hogy nem is szempont, hogy bármi versenyképes legyen, mert majd erőből, törvénnyel agyonbasszák azt, ami a jó elvtárs cégénél hatékonyabb és jobban működő lenne.

Muad\\\'Dib 2017.04.25. 11:03:25

@Prof. William:
Azért az rbmk reaktorok a pozitív visszacsatolás miatt bátran nevezhetőek szerencsétlen konstrukciónak.

Bobby Newmark 2017.04.25. 11:06:04

@Prof. William: Na igen, azt nem ártana, ha felfognák az emberek, hogy a csernobili reaktort gyakorlatilag szándékosan "felrobbantották". Annyi szándékos lépés volt, ami a katasztrófához vezetett, hogy azt már nem lehet balesetnek nevezni.

elemes 2017.04.25. 11:07:35

@Muad\\\'Dib:

"Szerencsére ezen nem kell csak a megérzéseid szintjén méláznod. Jó pár vver reaktor üzemel, lehet bátran gyakorlati tényekre is hagyatkozni."

Teljesen igazad van -- de épp az üzemeltetési tapaszatlatok nem erősítik meg a bizalmat. És nem csak azért, mert egyelőre csak egy darab VVER1200 működik, konkrétan a prototípus, hanem az orosz ipar transzparenciájának hiánya és a politikai döntések amelyekről konkrétan ez a poszt is szól.

Muad\\\'Dib 2017.04.25. 11:11:43

@elemes:
Ugye tudod pontosan mennyiben érinti az üzembiztonságot mondjuk egy vver 1000 és vver 1200 közötti különbség?

Bobby Newmark 2017.04.25. 11:23:05

@Muad\\\'Dib: Nem a reaktor a gond, meg az atomerőmű, meg a nukleáris energia, sőt, még csak nem is az oroszok, mint nép. Hanem Oroszország, és Fidesz, az átláthatatlanság, korrupció, és hogy telibeszarják, hogy az országban élő emberekkel mi van és hogy mit akarnak.
Építsünk atomerőművet, persze. De NE ÍGY.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 11:27:05

@elemes: Minek légkondi egy alagútban haladó járműre? Egyébként Prága is felújított orosz metrókocsikat használ( hüm-hüm). Biztos azt is a zorbányi fideszmaffia intézte..:)))

elemes 2017.04.25. 11:28:36

@Muad\\\'Dib:

"Feltehetném a kérdést, hogy ennek mi köze van a vver reaktorokhoz"

Kettő hónappal a forgalomba állás után rozsdásodik a kocsiszekrény.

A szovjet technika riasztó igénytelensége, és a mindent átjáró vodkaszag.

Lásd még:

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 11:28:44

@Bobby Newmark: Korrupció?? Hát ki nyúlt le 170 milliárdot a 4-es metró építése során??? És ez konkrétum..

elemes 2017.04.25. 11:37:52

@EU zászlót mindenhova!:

Az M7 és M6 autópályák vonalvezetése mintha szándékosan a legdrágább műtárgyakat igényelte volna, elmondhatjuk, hogy mi vagyunk a síkvidéki viaduktok és síkvidéki alagutak országa (miután a síkvidéki vizierőmű projekt nem jött össze).

A négyes metró látványos, de kibaszottul fölösleges (és a metrót fölöslegesen lassítóan sűrű) megállóiról nem is beszélve (a skála + móricz illetve a gellért-fővám közös megállót érdemelt volna).

De nem gondolom, hogy a "te kedvenc pártod is lopott" bármilyen kontextusban is vállalható érvelés1. azzal a téves prekoncepcióval él, hogy azok az én kedvenc pártjaim lettek voln

króm nickel 2017.04.25. 11:38:34

Szerintem az orosz "agregát" szó a magyar szaknyelvben mint gépegység, vagy gépcsoport használatos.
Dolgoztam már turbinákkal, ott a rezgést rendszeresen kellett mérni és naplózni.
A szovjet gépekre jellemző volt az erős túlméretezés, ebben az esetben is látható, hogy a csavarok nagy része már tönkrement, mégis sokáig bírta a maradék pár darab.

króm nickel 2017.04.25. 11:49:58

Ha belegondol az ember, a Tisza közepes vízhozama jött be 20 bar nyomással. Brutális.

Bobby Newmark 2017.04.25. 12:11:42

@EU zászlót mindenhova!: Nem tudom, hogy ez hogyan menti fel azt a tényt, hogy az egész ország el lett azóta lopva.
És ha a jelenlegi maffián múlik, az Paksi korrupció majd nyolcvan év múlva válik ténnyé. Vagy ha a Paks2 még az előtt leég, összedől és elsüllyed.

Muad\\\'Dib 2017.04.25. 12:40:51

@Bobby Newmark:
Teljesen egyetértek. A titkosított és átláthatatlan szerződések nagyon gázok. De nem is erről írtam.
Hanem az emberi ostobaságról, ami itt a blogon is tenyészik. Nulla műszaki hozzáértéssel kezdik el fikázni, vagy épp dicsérni a "hozzáértők" az orosz vver reaktorokat. Simán képesek teljes agyhalálról tanúbizonyságot téve párhuzamba állítani a metrófelújítást és atomerőmű építést. Fogalmuk nincs miben tér el a vver-1200 széria az előzőektől, de simán kijelentik, hogy nincs letesztelve ezért veszélyesebb.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 12:41:02

@Bobby Newmark: Hol lett ellopva te szerencsétlen? Ezt a mítoszt ugyanúgy minden alap és nélkül terjesztitek, mint az "orosz befolyás alá kerülés" tényét.
A göbbelsi taktikát alkalmazzátok:"Hazudj minél nagyobba, és ismételd minét többször". A Soros képzőben hanyadik tétel volt ez a dezinformátor vizsgán?

Muad\\\'Dib 2017.04.25. 12:46:35

@EU zászlót mindenhova!:
Mi csak irigyek vagyunk, mert Lőrinccel ellentéteben nem vagyunk okosabbak Marknál.

Bobby Newmark 2017.04.25. 12:53:35

@EU zászlót mindenhova!: Ja, végülis nem lett kicsinálva az ország legnagyobb építőipari cége, és lett lecserélve egy semmiből előbukkant másikra, nem lett újraosztva a komplett dohány elosztás, nem lett hirtelen egy rakás fideszes feleség nagybirtokos, és nem lett kiszervezve az állami letelepedési kötvény fideszesnek, ugye? Csak hogy a legegyértelműbbeket említsem...
És akkor azt már ne is kapargassuk, hogy jól menő vállakozók meg simlis seftesek VÉLETLENÜL pont akkor öngyilkolják meg magukat, mikor már fárasztóan, esetleg veszélyesen nem nyalnak be a kormánynak.

Egy megalkuvó gerinctelen szar vagy, ha NEKIK elnézed ezt, csak azért, mert a másik, nettó ugyanilyen, csak balfaszabb (poszt?)komcsi párt bénábban csinálta tökugyanezt.

Ezeket IS ugyanúgy örökre el kéne takarítani a gecibe, mint az MSZPt, csak hát ugye vannak az ilyen hozzád hasonló megalkuvó faszkalapok, akik szerint azt nem leheeet, meg nem keeeel, mer' ez esetleg, hunyorogva, bizonyos szemszögből jobb.
Hát a lófaszt jobb, ugyanaz megy, csak rutinosabban korruptak, és sokkal pofátlanabbak és gerinctelenebbek, mint előttük bárki.

Ha ezt nem látod, akkor vagy te is közéjük tartozol, eladtad a gerinced aprópénzért, vagy vak vagy. Bármelyik is, a probléma része vagy, és MIATTAD szar ebben az országban élni.

elemes 2017.04.25. 12:59:30

@Muad\\\'Dib:

"Ugye tudod pontosan mennyiben érinti az üzembiztonságot mondjuk egy vver 1000 és vver 1200 közötti különbség?"

Pontosan nem, csak hozzávetőleg, az 1200-as feszítettebb konstrukció, a termikus hatásfok javítása érdekében lényegesen magasabb az üzemi hőmérséklet és nyomás (vagyis kisebbek a biztonsági tartalékok).

elemes 2017.04.25. 13:02:04

@EU zászlót mindenhova!:

kétségtelenül ostoba sztereotípiákat szajkózok.

ám ezeket a sztereotípiákat megerősítik azok a közérthető jelek, mint pl. a frissen átvett metrókocsi málló festék alatt rozsdásodó szerkezetei, illetve hogy putyin elnök szót emelt a vodka árának csökkentéséért (a gazdasági válság idején ugye gondoskodni kell arról, hogy ne legyenek tömegtüntetések, és erre kell az olcsó vodka).

elemes 2017.04.25. 13:04:19

@EU zászlót mindenhova!:

"Minek légkondi egy alagútban haladó járműre? "

Ezekszerint még nem utaztál nyáron a hármasmetrón (a régin) illetve a 2-es és 4-es vonalán közlekedó, légkondival ellátott alstom kocsikon.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.25. 13:04:43

@elemes: És a metrókocsit ugyanaz a cég készíti, mint a reaktort? Ezek szerint, ha a tesco-s tej doboza lyukas, akkor nem veszel Mo-n készült Mercit...?

Muad\\\'Dib 2017.04.25. 13:05:28

@elemes:
Valójában lényegesen több automatikus biztonsági protokoll van a vver-1200-ba tervezve, mint az előtte lévő típusokban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.25. 13:05:35

@elemes: Nem, a referencia munka az Paks I. Szólja, ha ott tudsz linkelni bármilyen ilyet.

röf 2017.04.25. 13:07:49

@dr. mesterséges színezék:
Itt egy korábbi cikk, szinte ugyanezekkel a szavakkal.
www.keptelenseg.hu/tudomany-technika/a-szajano-susenszkojei-vizeromu-katasztrofaja-118627
De van a cikk alatt rengeteg fotó, sőt videó is.
A számításod helytálló, csak nem tudom, mit gondoltál 6 m átmérőjűnek.
Az itteni cikk fotóján a kihajított és visszaesett generátor állórész és s forgórész látszik a lapátozással.
A linkelt cikk képei között van egy tűrhető rajz, az utolsó, 39.
Abból látszanak átmérők, amelyek sokfélék, attól függően, hol nézzük.
(Pl a csigavonalban, folyamatosan szűkülő turbinaház. )
A 380 m3/s továbbra sem tudom, milyen adat, honnan vette a cikkíró...
De ha az a turbina víznyelése névleges teljesítményen, akkor a baleset utáni állapotra biztosan nem igaz.
Mindenesetre a fotókat érdemes végignézni....

Al 2017.04.25. 13:15:08

@röf: A cikk, amit belinkelsz, nem régebbi, hanem pont 14 nappal ez után íródott. Nézd csak meg a dátumokat!

elemes 2017.04.25. 13:17:58

@molnibalage:

ugyanaz a társadalmi és szervezeti kultúra.

SAJNOS.

a rendszer alapjellemzője, hogy nem tud hatékony lenni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.25. 13:20:52

@elemes: Paks abból a korból származik, amikor még lesajnáltabb volt a szovjet technika. Soha semmilyen komoly baj nem volt vele.

elemes 2017.04.25. 13:33:28

@molnibalage:

Erről sok okosságot nem tudok mondani, a szovjet technika egyik fegyvere a vas volt (legyen kétszer vastagabb és akkor nem baj, ha nincs minőségelllenőrzés).

Az elmúlt húsz évet azért érdemes másként is tekinteni. Húsz évvel ezelőtt (tehát kb Putyin hatalomra jutásakor) Oroszország exportjának 70%-át tette ki az energiahordozó és a feldolgozatlan nyersanyag (ércek), 30% iparcikk.

Ma az orosz export 90%-a energiahordozó és feldolgozatlan nyersanyag.

Az okok nem túl bonyolultak: az orosz nép az olajbevételekből finanszírozott import fogyasztási cikkeket vásárolja, a hazai ipar drámaian összezsugorodott, az alkoholizmus pedig továbbra is a vezető halálozási ok (a férfi lakosság FELE alkoholista, a férfiak negyede 50 éves kora előtt meghal valamilyen alkohol miatti betegségben).

röf 2017.04.25. 13:45:24

@Al: Ha így van, akkor bocs, csak hónap-nap-ot látttam, melyik év, azt nem.

Muad\\\'Dib 2017.04.25. 13:47:17

@elemes:
Azért az merész, hogy folytatólagosan próbálunk belőled többen is tényeket kicsikarni, miszerint milyen veszélyesek, meg s*arok az orosz vver reaktorok, de rendre lepattannak rólad a próbálkozások...

Bobby Newmark 2017.04.25. 13:49:14

@molnibalage: Az lehet, hogy lesajnáltabb volt, de attól még versenyképes. Akkor kezdték építeni, mikor a Szovjetunió még éppen benne volt az űrversenyben. Csak éppen ez után kezdődött el a komoly hanyatlás, amiből máig sem keveredtek ki. És ugye a tűzhöz közeli elvtársak ott is lenyúltak és jó pénzért felszámoltak mindent, mint itthon.

Bobby Newmark 2017.04.25. 13:51:16

@Muad\\\'Dib: Az a veszélyes, hogy egy marék uránt egy lábosban is beépíthetnek, amennyit mi tudunk az egész beruházásról, mer' ugye titkosítva van.

Nem konkrétan a technika a veszélyes, hanem AHOGY épülni fog, full átláthatatlanul. Így még egy kibaszott játékmaci is veszélyes tud lenni, nemhogy egy atomerőmű.

Muad\\\'Dib 2017.04.25. 13:55:23

@Bobby Newmark:
Na ez viszont így egyszerűen nem igaz.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.25. 14:05:27

@Bobby Newmark: Egyáltalán nem számoltak fel mindent, hiszen nuki ipariuk továbbra is világszinvonalú, arra vigyáztak.

A fegyverfejlesztések terén a források korlátos voltához képest igen szép munkát végeznek a hidegháborúból eredeztethető technika további kalapálásán.

Bobby Newmark 2017.04.25. 14:21:31

@Muad\\\'Dib: De igen!
1:1, ilyen betonszilárd érvrendszerrel...

Muad\\\'Dib 2017.04.25. 14:23:56

@Bobby Newmark:
UTFG!
Az IAEA rendszeresen ellenőrzi a terveket, az építkezést, majd a használatbavételt is.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 14:27:07

@elemes: Jelenleg a hármas metrón nem megoldott a surlódás során keletkező hő visszatáplálása a rendszerbe, a felújítottakon megoldott. Valamint a régebbi szerelvényeken nagyon szar a szellőzés is. Az újakon elektromos szellőzőrendszer van.
A föld alatt nem hűtünk, alaugtat nem fűtünk.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 14:31:05

@elemes: Az utóbbi években rendkívül felfutott az orosz fegyvereladás. Különösen mióta Szíriában tartottak egy kis "bemutatót"..

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 14:35:59

@Bobby Newmark: Ehhez képest egész jó robotrepülőgép rendszert gyártottak , amelyek többsége Szíriában és Irakban pontosan célba talált, több mint 1000 km-ről is.
A nyugatiak elképedését csak fokozta, hogy a kaszpi-tengeri flotta alacsony osztályú hajóiról lettek elindítva az eszközök.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.25. 14:47:03

@EU zászlót mindenhova!: A szíriai demó ota semmiféle nagy export felfutás nem volt... Az indiai és kínai Szu-30MKI/MKK üzletek mellett az Sz-300 változatok exportja volt jelentős.

A Kalibrnél meg senki nem lepődött meg igazán. Egy olyan képessége van az oroszoknak, ami a jenkiknek 1986-ban is megvolt.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 14:47:12

@Bobby Newmark: Nemzetiztonsági okokból a legtöbb ilyen típusú szerződés titkosítva van bizonyos mértékben.
Egyébként hónapokig ajvékoltak a ballibsi sajtóban, hogy a hitelszerződés titkos lesz, nyilvános lett
Éveken át reklamálták, hogy miért nem volt tender, holott a világon a legtöbb atomerőmű beruházás kapcsán nem tendereztetnek.
(És ugyan mire mentünk a tenderünkkel a 4-es metró kapcsán..)

elemes 2017.04.25. 14:50:14

@EU zászlót mindenhova!:

"Az újakon elektromos szellőzőrendszer van."

ezt volt alkalmam kipróbálni, ez volt a rakéta porszívó -- amikor működött, a szerelvény zajszintje a régi kék kocsikét idézte :-)

szóval, vot nasa tyehnyika.

elemes 2017.04.25. 14:50:51

@EU zászlót mindenhova!:

"Nemzetiztonsági okokból a legtöbb ilyen típusú szerződés titkosítva van bizonyos mértékben."

kaszát a lónak.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 14:50:54

@molnibalage: Igaz, de pl. egy EU-s projekt befuccsolt ezügyben. A meglepetést inkább az okozta, hogy nem feltételezték az oroszokról, hogy képesek megcsinálni a Kalibert, nem az, hogy előnyre tettek volna szert.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.25. 15:25:56

@EU zászlót mindenhova!: Ez is tévedés. A Kh-55 a '80-as évek végén hadrendbe állt. A cucc hatótávolsága volt a méretéhez képest meglepő, de az sem rendkívüli.

elemes 2017.04.25. 16:39:45

@Muad\\\'Dib:

Én nem mondtam, hogy veszélyesek. Azt mondtam, hogy bizalmatlan vagyok, és ezt meg is indokoltam. Vodkaminőség, újonnan rohadó metrókocsi (drágábban, mint a zsír új nyugati lett volna), átláthatatlanság.

elemes 2017.04.25. 16:43:20

@EU zászlót mindenhova!:

...és még ezzel együtt is csak 10% ipari export.

Oroszország ugyanolyan "olajállam" lett, mint szaudarábia. Csak nem 20 millió éhes szájat kell etetni az olajbevételekből, hanem 100 milliót.

És ha kicsit esik az olaj ára, hamarabb elfogynak a tartalékok.

dr. mesterséges színezék 2017.04.25. 17:31:56

@elemes: "Tekinthetjük referenciamunkának."

Ráadásul ezt a referenciamunkát úgy merték ILYENRE készíteni, és ÍGY átadni, hogy jól tudták, minden szem rájuk szegeződik.
Vagyis valószínűleg azt is tudták, hogy NEM JELENTHET problémát semmi.

dr. mesterséges színezék 2017.04.25. 17:45:14

@elemes: "És ha kicsit esik az olaj ára, hamarabb elfogynak a tartalékok."

Bevallom, megdöbbentett, hogy mennyire gyorsan és mennyire intenzíven érintette az orosz gazdaságot az árcsökkenés. Valószínűleg nem csak az etetendő szájak nagyobb száma az oka a tartalékok hiányának, hanem hogy kontroll híján ott is minden kopejka elveszíti a közpénz jellegét, amire nincs többszörös kötelezettségvállalás.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 18:39:45

@dr. mesterséges színezék: Kb. 3-4 éve arról szövegeltek, hogy jövő kedden összeomlik az ororsz gazdaság az alacsony olajár miatt. Éhes disznó makkal álmodik.:)
Egyébként a palaolaj cégeket, és a nekik hitelező bankokat még az ororszoknál is kellemetlenebbül érinti az alacsony olajár.

dr. mesterséges színezék 2017.04.25. 19:12:26

@EU zászlót mindenhova!: Felejts el az agitpropos többesszámmal (mi kontra mindenki más, adott esetben ti)! Ha hozzám se szólsz, az még jobb.

Ezt bátran tekintsd költői kérdésnek: mi a búbánatosról szövegelhetek 3-4 éve, ami -
konkrétan ezt írtam - engem speciel meglepett?
Lámlenge.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 19:28:42

@elemes: Hülyeség, hogy az új nyugati szerelvények olcsóbbak lette volna. Ráadásul a karbantartásuk is drágább.
Anno a máv megvette a Siemens Desirokat, néhány évig azok mászkáltak itt ahol lakom (Bp agglomeráció), majd úgy 1- 1,5 éve eltűntek a színről. Egy vasutas ismerősöm szerint ott állnak Istvánmezőn, mert nincs pénz az alkatrészcserékre. Így aztán visszajöttek a régi vasak a 30-40 éves mozdonyokkal..

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 19:32:28

@dr. mesterséges színezék: Jó akkor nem te. De komoly ráncos homlokú gazdasági elemzők, és "Ororszországszakértők" már 3-4 éve szövegelnek erről .De csak nem akar az a rohadt Puytin megbukni, sőt elég népszerű most is.

elemes 2017.04.25. 20:40:10

@EU zászlót mindenhova!:

Egészen konkrétan 69 miliárdot fizetünk az átfestésért. 35 cafka (120 méteres metrószerelvények, pont amilyeneket a bolgárok rendeltek az új szófiai vonalra) 67 milliárdba került volna.

elemes 2017.04.25. 20:44:35

@EU zászlót mindenhova!:

Olyan tempóban égették a tartalékokat, hogy ha az opec nem ül össze, még két évük lett volna. A szaúdi koronaherceg mentette meg Putyint.

És ez az orosz központi bank hivatalos adataiban látszott, nem tudjuk, kozmetikáztak-e. A reáljövedelmek 30%-ot estek (és ma is ott vannak), érthető volt Putyin rendelkezése a vodka árcsökkentéséről.

elemes 2017.04.25. 20:47:46

@dr. mesterséges színezék:

Egyszer olvastam egy Botswana - Zimbabwe tanulmányt. Botswanában a nyersanyagexportból származó pénzt oktatásra, társadalmi infrastruktúra fejlesztésére költötték, Zimbabwéban (gyémántot bányásznak) fogyasztásra.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 21:11:53

@elemes: Csak az a volna..ott ne lett volna. Tudod van az a mondás, hogyha a nagypapinak kereke lett volna, akkor ő lett volna a 6-os villamos..)))
2014-ben láttam egy interjút egy nagyokos orosz emigráns milliárdossal (Berezovszkij?) a CNN-en. Ő legkésőbb 2016 elejére államcsődöt jósolt..

elemes 2017.04.25. 21:55:59

@EU zászlót mindenhova!:

Figyi, én értem, hogy te oroszország anyácskához imádkozol.

Én meg közgazdasági szempontokat írok. Nem becsmérelem oroszországot, nem bántom az orosz emberket. Még azt sem mondom, hogy a nyugati közgazdaságtan (jelenlegi) sarokkövei helyesek.

Csak azt mondom, hogy Putyinnal (láthatóan) nem volt stratégiája arra, hogy mi lesz, ha beesnek az olajárak. Beestek. Az orosz gazdaság két éven keresztül recesszióban volt, és nem az orosz kormányzat bravúros válságmenedzselése húzta ki a szaharából, hanem az, hogy szaudarábia (akiknel szintén égett a devizatartaléka az alacsony olajárak miatt, de még tíz évig kényelmesen kihúzták volna) azt mondta, hogy jó, lépjünk.

Ez kibaszott nagy KÜLSŐ FÜGGŐSÉG. Oroszország gyenge és kiszolgáltatott és akármelyik ujjába harap, az fájni fog. Ha putyin világpolitikai tervei (az EU feldarabolására) sikerrel járnak, annak a legnagyobb károsultja Oroszország lesz, mert az EU gazdasági visszaesése komoly gáz- és olaj-keresletcsökkenéshez vezet.

Az a 69 milliárdért átfestett (és két hónap után már rozsdásodó) mityiscsi metrókocsi TÜNET. Az orosz ipar az olajbevételekből dőzsolés közben lerohadt. Modernizáció struktúraváltás, MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS: nincsen. Ahogy egy ma már halott oroszország-kutató mondta, ha magasan vannak az olajárak, akkor pénz lenne, de motivácó nincsen a gazdaság modernizálására -- ha alacsonyan vannak az olajárak, akkor motiváció lenne, de pénz nincsen.

elemes 2017.04.25. 22:09:04

@EU zászlót mindenhova!:

Mondom még egyszerűbben: oroszország EGY LÁBON ÁLL. Ha az megroggyan, az egész ország megroggyan.

Ha Botswana nyersanyagexportja megroppan, kevesebb iskolát tudnak építeni, csökken a beruházásu ráta -- de az ország működőképes marad, nem lesz éhínség, reáljövedelem-zuhanás és mély recesszió. Pedig feketeafrikáról beszélünk egy ötven éve született országról.

A szomszédos Zimbabwe krízisét egyszerűen az okozta, hogy a gyémántexport, ami harminc éve még kellemes életszínvonalat nyújtott, a bővülő népességet már nem tudja ugyanazon a színvonalon ellátni. Ugyanez történt Egyiptomban: az olajkitermelésből már nem tudnak exportálni, mert a növekvő lakosság maga felhasználja, amit kitermelnek. Szíriában az olajmezők kimerülése (a 90-es évek elején tetőzött a kitermelés) nem állította meg az exponenciális népességnövekedést, a zuhanó életszívonal miatt tíz évvel ezelőtt kezdődtek a tüntetések az ország keletebbre eső vidékein. Az öreg Hafez még értett a hatalmi játszmákhoz, a fia egy tökfilkó.

Az erőforásaikat jóléti kiadásokra költő, felélő gazdaságoknak mindnek ez a sorsa. Ha Oszország nem tér észhez igen rövid időn belől, ugyanoda jut. Csak egy százmilliós atomhatalom összeomlása nagyobb zajjal jár, mint egy húszmilliós szíriáé.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 22:24:35

@elemes: Az olajár nem fog örökké zuhanni, hiába próbálják ezt egyesek vízionálni. Az ororszok pontosan azért képeztek tartalékokat, hogy a hullámvölgyet kibírják.
Az olajárak pedig azért lettek alacsonyak, mert a szaudiak k iakarják fingatni a piszok drágán termelő amerikai palaolaj cégeket. Támogatom őket ebben..:)
10-15 éve faktum volt, hogy az energiahordozók árai folyamatosan nőni fognak. Ezzel a szlogennel érvelt sok hőszigetelést áruló cég, aztán lett ami lett.
Szépen el fog indulni a kőolaj ás gázár fölfelé, bármennyire is fáj ez egyeseknek, mert ez a dolgok természete..Oroszország pedig nem fog összeomlani, ennél jóval nehezebb helyzeteket is túlélt már, többek között azért mert nem konzumidióta "világpolgárok" lakják.
a

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 22:27:14

@elemes: "MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS: nincsen." Mégis képesek olyan utasszállítókat gártani, amelyek nem potyognak le folyton az óceán fölött.:))

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.25. 22:30:24

@elemes: Te is tudod, hogy a szófiai szerevények utasbefogadó kapacitása kisebb. Márcsak azért is, mert Szófia lakossága 60%-a Budapestnek..

elemes 2017.04.25. 22:41:29

@EU zászlót mindenhova!:

A szófiai szerelvények tök véletlenül ugyanolyan 120 méteresek, mint a hármasmetró mostani (és fehérre festet) kocsijai. A szofiai darabárat szoroztam fel 35-re, de elképzelhető, hogy a nagyobb megrendelésre a caf pár százalék rabattot is adott volna. Meg ugye a villamosok miatt van már javítóbázisuk.

elemes 2017.04.25. 22:51:42

@EU zászlót mindenhova!:

A szuhoj superjet 100-ra gondolsz? tök véletlenül utaztam már ilyennel.
Este 11-kor beültünk domogyedovón az akkor egyébként kb zsírúj gépbe. egy órával később közli a kapitány, hogy valami áramellátási zavar miatt késünk. aztán egy nagyobb furgon gurult a repülőgép elejéhez, karvastagságú kábeleket (vagy csöveket) kötöttek rá, végül hajnal 1-kor felszálltunk. Minden porcikájában a 737-re hasonlító gép, valószínűleg nem véletlenül, de az sem véletlen, hogy még az otthoni légitársaságok is inkább boeing és airbus gépekkel repülnek. Egészen addig, amíg a valószínűleg tökrészeg személyzet belevezeti a gépet a földbe (Rosztov, tavaly március).

Csak megismételni tudom -- van, aki oroszország anyácskához imádkozik, de az orosz ipar műszaki színvonalára sajnos az a JELLEMZŐ amit írtam. Havonta átlag egy (1) darab superjetet tudnak legyártani.

elemes 2017.04.25. 23:05:38

@EU zászlót mindenhova!:

"Az olajárak pedig azért lettek alacsonyak, mert a szaudiak k iakarják fingatni a piszok drágán termelő amerikai palaolaj cégeket"

Így van. A palaolajcégek kisebb része be is dőlt, nagyobb része ennek nyomán technológiafejlesztésekbe kezdett és jól letornászta a kitermelési költségeit, úgy, hogy az USA mostanra gyakorlatilag önellátóvá vált kőolajból.

Amint fentebb már írtam: ilyen mértékű fejlesztések nagyon tőkeigényesek, és hosszú idő alatt térülnek meg. Ezért ilyen fejlesztéseket CSAK olyan gazdasgi környezetben kezdenek, ahol lehet arra számítani, hogy amit most megveszek, az tíz-húsz év múlva is az enyém lesz.

Oroszországban nem. Ha egy cég megerősödik, azt hamar átveszi valamelyik lojális oligarcha. Ilyen gazdasági környezetben magántőkések nem kezdenek komoly fejlesztésekbe: csak az az üzlet jó, ami max fél-egy év alatt megtérül. A hasznot pedig gyorsan ki kell menteni az országból.

Ilyen környezetben is lehet csúcseredményeket elérni, óriási erőforrásokat koncentrálva egy-egy területre, hogy azzal dicsekedhessen a vezető. De az emblematikus csúcsteljesítmények mögött nincs semmi.

farki 2017.04.26. 10:12:13

@dr. mesterséges színezék: @röf
A kapcsolódó wiki cikk alapján (en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_head) a baleset időpontjában a vízmagasság 212 m volt és a turbinán 256 m3/s víz folyt át, ami már simán az a nagyságrend.

De számoljunk is egy kicsit! Az erőmű keresztmetszeti ábráján van lépték is, ez alapján a legszűkebb keresztmetszet úgy 3m átmérőjű, tehát kb 7m2. A 200m magas vízoszlop akkora nyomást hoz létre, hogy kb 63m/s tud beömleni a víz. (sqrt(2*g*h)). Ebből 7*63 = 441m3/s jön ki "ideális" körülmények között. (Nem vagyok szakmabeli, így a megnevezések nyilván nem pontosak, de a lényegen ez talán nem változtat)

E két szám alapján a 380m3/s teljesen reális.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.27. 00:21:01

@elemes: Nem egészen. A palaolaj lelőhelyek kitermelési költsége nem azonos. A kisebb kitermelési költségűek működtek tovább de rengeteg nagyobb kitermelési költségűt bezártak,
A brutális környezetszennyezésen túl , a másik gond a palatelepekel, hogy igen hamar kimerülnek.
egyébént a kőolaj világpiaci ára emelkedni kezdett:

hvg.hu/gazdasag/20170306_olaj_olajar_rezsi_rezsicsokkentes

"Szaúd-Arábia előtt is felrémlett a gazdasági visszafogás rémképe, mely aláásta volna a királyság politikai stabilitását. Ezért is egyeztek bele abba, hogy jelentősen csökkentik a kitermelést. Cserébe arra számítottak, ami be is jött: nőttek az árak. Vagyis kevesebb olajért több pénzt kaptak. "

EWzenkívül Opecen kívüli országokat is sikerült bevonni a kitermelés csökentésbe az oroszoknak..

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.27. 00:37:19

@elemes: Elárulod, hogy szerinted egy kisebb utasforgalmú metróvonalra miért kellene ugyanakora össz. utaskapacitású szerelvény mennyiséget vásárolni?
Egyébként meg ne csak a vételi árat vedd figyelembe, hanem a későbbi szervizelési költségeket is.

Itt van egy összehasonlító táblázat, hogy mennyibe került volna az alternatíva:

data:image/gif;base64,R0lGODlhAQABAIAAAP///wAAACH5BAEAAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==

--

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.04.27. 01:22:21

@elemes: Nem az Il-86, és az Il-96 nagy hatótávolságú utasszállítókra gondolok. Utóbbit '92 óta gyártják, és még egy sem zuhant le. A 86-osokból egy semmisült meg, de azon nem voltak utasok,

elemes 2017.04.27. 02:08:21

@EU zászlót mindenhova!:

biztos jók ezek a gépek, 86-ossal utaztam egyszer, két élmény kapcsolódik hozzá: 1. zajos 2. az volt a benyomásom, hogy sose fog felszállni, a beton utolsó centiméterét is kihasználta, hogy gyorsuljon, mire végül valahogy eldobta a föld. még a szovjet technika vívmányai között is gyenge. a "százból csak esett le" pedig nem számít kiemelkedően jó aránynak az utasgépek világában.

az il 96 érdekes koncepció, kb félévente összeraknak egyet a gyárban. úgy tűnik, nincs rá kereslet, ahogy mondtam, még az orosz légitársaságok is inkább boeing és airbus gépeket vesznek, tudod-e miért? vagy 15 éve volt egy jó cikk egy magyar vadászrepülős újságban, friss nátótagként meghívtak egy F16 köteléket kecskemétre, baráti légiharcra. amikor megjöttek az F16-ok valahonnan északolaszországból, felszállt pár Mig29, birkóztak, meggyőző fölénnyel nyertek a magyarok (vagyishát a MiG29-ek), a játéknak az vetett véget, hogy lefogyott az üzemanyag. Az F16 kötelék tett egy tiszteletkört a reptér felett majd hazarepültek. Mindeközben az F16-osoknak az ide+vissza útra is futotta.

ismétlem: nem bántani akarom a szovjet technikát (repülési tulajdonságokban a MiG29 a kor legjobbja volt). csak iszonyúan sokat fogyasztott + a hajtóműveket 50 óránként kellett generálozni.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2017.05.13. 15:58:19

Pár évvel későbbi panorámakép az erőműből.

https://www.google.hu/maps/@52.8277283,91.3678894,3a,75y,82.13h,100.87t/data=!3m8!1e1!3m6!1s-KVh0Zxu_2pI%2FVDBNdMPx9UI%2FAAAAAAABQ-0%2FOubbdm8NopUkE83n-KzUaw6QDgHLgKOswCJkC!2e4!3e11!6s%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KVh0Zxu_2pI%2FVDBNdMPx9UI%2FAAAAAAABQ-0%2FOubbdm8NopUkE83n-KzUaw6QDgHLgKOswCJkC%2Fw203-h100-k-no-pi-0-ya116.97958-ro-0-fo100%2F!7i8704!8i4352
Utólag könnyű okosnak lenni...
süti beállítások módosítása