Ha a Thomas, a gőzmozdonyt Agatha Christievel keresztezzük, nem mást kapunk, mint ezt a hátborzongató történetet. 96 éve, pont a mai napon, egy hideg, norvég éjszakán a következő történt...
1921 szeptember 18-án soha nem látott ünnepélyes keretek között avatták fel Norvégiában a Trondheim-Dovre vasútvonalat. Az akkor még szegény országban - ahol még a király, VII. Haakon is takarékoskodva élt - nagy dolog volt a vasútfejlesztésnek ez az eredménye. Az ünnepségre az ország minden fontos embere hivatalos volt: a kormány képviselői, a királyi család, és természetesen a vasút prominensei.
VII. Haakon norvég király a bal szélen, mellette a svéd és a dán uralkodó
VII. Haakon, karján fiával, Olaffal
VII. Haakon egyébként megérdemel egy külön bekezdést: a puritán uralkodó VIII. Frigyes dán király és Svédországi Lujza dán királyné gyermekeként született 1872-ben, Dániában. Amikor 1906-ben a norvég parlament, a Storting Norvégia és Svédország szétválásáról döntött, az akkor még Károly herceg néven ismeretes dán férfiúnak ajánlották fel a trónt. Károly, aki norvég névként a Haakont választotta magának, az első perctől kezdve nagy érdeklődést mutatott Norvégia és a norvég vasút iránt. Már koronázási ünnepségére is vonattal, lovon, kocsin és hajón érkezett, hogy minél többféle tapasztalatot szerezhessen az országról.
Gyülekező ünneplők Hjerkinnben
Az állomás ma
Azon a végzetes szeptember 18-ai vasárnapon a Hjerkinn állomáson kezdődött az ünnepség, majd a vonat a királlyal és a többi fontos vendéggel minden egyes állomáson megállt, ahol fogadták a helyiek jókívánságait és köszöntéseit. A vonat estére ért Trondheimbe, ahol az ünneplés másnap folytatódott. Bár a király még több napot Trondheimben szándékozott tölteni, a meghívott vendégek nagy részét a kötelességei továbbszólították Kristianiába, azaz a mai Oslóba.
Hogy időt spóroljanak a fontos embereknek, a vasúttársaság különvonatot indított aznap éjjel Kristianiába, "Litra D" néven. Az eredeti tervek szerint a "Litra D" megvárta volna az aznapi menetrend szerinti utolsó vonatot, a 361-est, mivel a két vonat azonos sínpáron haladt, és éjfél körül indult volna el. Azonban a vendégek siettek, így a szerelvény 23:45-kor már útnak indult, és úgy döntöttek, hogy a 361-es majd Marienborg állomáson tér ki a különvonat útjából, egy kitérővágányon bevárva azt.
A Trondheim-Oslo vonal
A "Litra D" NSB Class 30 mozdonya után egy kocsit a poggyászoknak tartottak fönn, utána jött 6 hálókocsi, majd végül a fékezőkocsi. 91 ember utazott a szerelvényen.
A Størenből Trondheimbe tartó 361-es 4 kocsit húzott maga után.
Tynset állomáson a vonat dolgozói azt az információt kapták, hogy "19-én, hétfő éjjel" különvonat érkezik. Ezt ők úgy értelmezték, hogy a vonat a következő éjszaka fog jönni, nem gondolva arra, hogy pár perc múlva hivatalosan már 19-e hétfőt írnak.
A vonatnak kis lemaradása volt, ezért Selsbak felé a vezető fokozta a sebességet, és sikerült is beérnie magát. Elégedetten indultak hát tovább, a vezető a sínek baloldalán, a személyzet pedig a jobb oldalon szemmel tartva a jelzéseket.
Sötétben a szemafor jelzésen nem könnyű eligazodni
Marienborg akkoriban egy kicsi állomás volt, ami mindössze arra szolgált, hogy az azonos sínpáron futó vonatok elhaladhassanak egymás mellet. Rendszerint két bakter dolgozott a kis bakterházban, de azon az éjjelen csak egyikük, Peter Wiig volt szolgálatban. Wiig a 361-es vezetőjénél jobban képben volt a két szerelvény találkozásával kapcsolatban, ezért gondosan beállította a bejárati jelzőket, nehogy a vonat az állomáson kívül álljon meg. Beállította a 361-esnek a szabad jelzést, hogy behajtson az állomásra, uganakkor a "veszély" jelzést is beállította, hogy a vonatot a kitérővágányra terelje. Mivel nagyon sötét volt, kézi fényjelzőjét is használta. hogy a 361-es vezetője nehogy rosszul értelmezze a szemafor jelzéseit, és esetleg az állomáson kívül álljon meg. A 361-esnek a kitérővágányon kellett volna megvárnia, míg a "Litra D" elhalad mellette a fővágányon.
Mellékvágányok
A 361-es Marienborg közelébe érve lassított, de Wiig legnagyobb rémületére megállás nélkül továbbhajtott az állomáson. A vonat személyzete ugyanis néhány műszaki problémával volt elfoglalva, mint például egy beragadt ablak, és nem látták meg a "veszély" jelzést. A vezetőnek feltűnt, hogy a bakter valamiért kézi jelzőfényt használ, de mivel nem tudta eldönteni, mi történhetett, mindössze annyit tett, hogy lassított.
Wiig kétségbeesve telefonált a következő állomásra, a 900 m-re északra levő Skansenbe, hogy azonnal állítsák meg a "Litra D"-t. A vonat azonban már elhagyta az állomást, és egyenesen a 361-es felé száguldott.
A vasúttársaság jelentése a balesetről. Az első bekezdésben valamiért Roald Amundsen és Godfred Hansen sarkkutatókat is említi, akik ekkortájt tértek haza egy sikertelen expedícióról. (Sajnos nem tudunk norvégul.)
A 361-es vezetője rövidesen meglátta az alagútból felbukkanó "Litra D" fényeit. A "Litra D" vezetője csak később észlelte a veszélyt, mivel a szembejövő mozdony lámpái túl halványak voltak. 23:57-kor, 3 perccel éjfél előtt a két vonat összeütközött Nidareid mellett, az alagút bejáratánál. A menetrendszerinti vonaton csak sérülések történtek, de a különvonaton sajnálatos módon az első és a második hálókocsi fogta fel az ütközés energiáját leginkább, így ezek teljesen szétroncsolódtak. 6 utas vesztette az életét, köztük egy polgármester és egy korábbi miniszter is. A király azonnal a helyszínre sietett, és hajnali 4-ig a sebesültekkel maradt a helyszínen.
Szemle
A helyszín ma
A vonalat egy hétre lezárták. 4 vasúti dolgozó, köztük Wiig ellen emeltek eljárást, de később mindannyian folytathatták a munkájukat a vasútnál. Mivel a sebesültek között sokan a norvég parlament tagjai voltak, a továbbiakban igencsak a szívükön viselték a vasúti biztonság javítását.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
FlybyWire 2017.09.19. 08:49:02
Én eddig 1929-es kezdésről tudtam....
bozon 2017.09.19. 09:11:18
Prosectura3 2017.09.19. 09:28:09
@FlybyWire: hagyjad, a norvégok ebben is világelsők voltak, bármikor megelőzik a korukat nyolc évvel...
Azért érdekes, hogy pont Wiig nevét emelted ki, aki ellen eljárás indult - az itt leírtak alapján nem őt hibáztatnám, sokkal inkább a menetrend szerinti mozdony vezetőjét.
Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2017.09.19. 10:38:55
A hatvanas években Magyarországon egy 45 halálos áldozattal járó baleset után a mozdonyvezetőt 11, a fűtőt 3 évi szabadságvesztésre ítélték, mert a nagy ködben nem vettek észre két térközjelzőt és belerohant a vonatuk egy álló szerelvénybe.
hu.wikipedia.org/wiki/Pal%C3%A1dicspusztai_vas%C3%BAti_baleset
Al 2017.09.19. 10:42:46
A címek alapján szerintem is valami közlemény lehet, nem újságcikk.
Greg36 2017.09.19. 12:49:35
Al 2017.09.19. 15:07:33
Benbe · http://www.benbe.hu 2017.09.19. 19:14:53
Emide Buda 2017.09.19. 22:09:24
FlybyWire 2017.09.20. 08:09:10
Nagy gazdasági világválság alatt mindenki a 29-esre gondol.
Greg36 2017.09.20. 12:26:51
Al 2017.09.25. 15:41:35
Albu 2024.06.03. 13:35:49
27. o. medlem.njk.no/psix/faksimiler.htm