Utólag könnyű okosnak lenni...

2017. január 03. 16:03 - Al

Alíz, akit Alaszkában felejtettek

kodiak.jpg

Mi ez a 37 méteres monstrum, amiből lassan negyven éve potyog az ólom, az azbeszt, a poliklorobifenil és csöpög az üzemanyag? Meghökkentő képek bizonyítják, hogy az ameikaiak nem ismertek határt, ha a hidegháborúról volt szó.

alice_feny.jpg

Az antennák és a híres-neves alaszkai északi fény.

 Alízt csúnyán Alaszkában felejtették – immár lassan 40 éve. A White Alice kódnévre hallgató radarrendszert 1955-ben kezdték felépíteni az északi államban, azzal a céllal, hogy esetleges szovjet rakátatámasásokat füleljen le. A 80 rádióállomásból álló rendszert troposzférikus rádióhíradásra használták, nagyjából 1956 és 1979 között a légierő különböző intézményei között, úgymint az Aircraft Control and Warning, a  Distant Early Warning Line és a  Ballistic Missile Early Warning System.

map.jpg

Így hálózta be a rendszer Alaszkát.

alice_adak.jpg

Az állomás romjai Adakban.

barter_island_white_alice_tropo.jpg

És Barter Islanden.

Az építkezés költségei a 300 millió dollárt is meghaladták. Kemény feladat volt a kivitelezőnek, hiszen a radarok többségét nehezen megközelíthető hegycsúcsokra tervezték, távol a civilizációtól. Minden egyes rádióállomáson legalább 20 ember dolgozott, és kellett egy legalább 120 kW teljesítményű generátor is – mivel elektromos áram természetesen nem volt ezeken a helyeken.

anchorage.png

alice_creen-shot-2015-04-24-at-11_15_23-am.png

nok_screen-shot-2015-04-24-at-11_09_03-am.png

Képek Willard Van Dyke Land of White Alice c. filmjéből 1956-ból

goodyear.jpg

Kapli nélküli munkabakancs, Goodyear talprögzítéssel. 14515 Ft.

1970 nyarán Nixon elnök az Alaska Communication System-et eladta a Radio Corporation os America vállalatnak, véget vetve ezzel annak a korszaknak, amelyben a teljes alaszkai távközlést a hadsereg felügyelte. (A White Alice megépítése előtt Alaskában telefonálni ha nem is lehetetlen, de meglehetősen nehézkes volt. Az ötvenes években például Nome városából Fairbanksbe egyszerre csak egyetlen hívást lehetett indítani. A White Alice megépítésével javult a helyzet, de Anchorage-ből még a hatvanas évek közepén is csak egyetlen helyről lehetett telefonálni a délebbre fekvő államokba.)

kost.jpg

Egy korabeli fotó az állomás építéséről.

munk5.jpg

Munka odabent.

allomas.jpg

Egy állomás belülről.

A műholdak térhódításával a rendszer feleslegessé vált, és 6 évvel később maga a White Alice is az RCA Alascom tulajdonában került, ami még egy ideig polgári célokra használta, majd lassan bezárta az állomásokat. John O’Larey, az Alascom dolgozója mesélte el, hogy amikor az állomást bezárták, és munkatársa, Marty Woods végleg kikapcsolta a transzmittert, az pár másodperc múlva magától visszakapcsolt, mintha nem akarna nyugalomba vonulni…

duros_saupe_1999.jpg

A monstrumok egy részét azóta eltávolították, de a többség még most is a helyén van, és bizarr látványt nyújt az elhagyatott alaszkai tájakon. 2010 környékén több mint 3600 tonna veszélyes hulladékot és 315000 liter üzemanyagot szállítottak el az Anvil hegyen levő egykori állomásról – ami csak egy a sok közül.

antenna.jpg

Nome város vezetői az Alice White antennákat idegenforgalmi látványosságként szeretnék kiaknázni, mivel a Tripadvisor utazástervező oldal szerint a környéken messze ez a leglátogatottabb objektum. Csakhogy a volt állomás területe még a légierő tulajdona, így egyelőre nem lehet mást tenni, mint nézni a 37 méteres óriások erodálódását.

 

56 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://iparikatasztrofak.blog.hu/api/trackback/id/tr212094189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Emide Buda 2017.01.04. 11:09:40

Mennyi hiábavalóság! Jó kis sci-fit lehetne itt forgatni.

tra lala 2017.01.04. 13:22:58

Utobbi idoben ritkan olvastam el az elejetol a vegeig egy postot, de ez kozejuk tartozik, elmeny volt olvasni :)

Willkommenskultur 2017.01.04. 13:23:58

Uramisten 30 évet dolgoztak ott tök értelmetlenül, úgy h évszámra nem történt semmi az égvilágon!

nyugdíjas állás broáf

/mellette Floridában észrevétlenül behatolt a kubai dezertőr mig 21 az amerikai légtérbe és leszállt mire észrevették - ott is aludtak a radarjankók/

röf 2017.01.04. 13:55:08

A HAARP ugyanilyen fölösleges volt.
(Azt a 120KW-ot honnan vették? )

JanaJ 2017.01.04. 14:01:09

@Willkommenskultur: Miért lett volna értelmetlen. Most könnyű megítélni a múltat.

Hogy jön egy vadászgép ezekhez?

dunántúli gyerek 2017.01.04. 14:05:07

@JanaJ: Hát arról az esetről én is hallottam. Meg ugye szeptember 11én is, bámulatos módon senkinek nem tünt fel h eltérítettek 4 repülőt aztán a pentagonba meg ilyen helyekre repültek be vele, ami ugyan nem igaz, de azt jól mutatja h élesben semmit sem értek ezek a csilliárdos 'védelmi endszerek'.

Megy a mutyi ott is ezerrel.

para_noir 2017.01.04. 14:11:47

@Willkommenskultur: nagyon bulis állás lehetett, gondolom napi fél óra gombnyomkodás, aztán láblóga :) Én bírtam volna.

ogli dzsí 2017.01.04. 14:12:48

@para_noir: nem volt net (!) egész nap képregényre recskáztak

pfujj - wonder woman

ilozv · http://barazdazaj.blog.hu 2017.01.04. 14:35:36

Magyarországon is van pár romos troposcatter (Bars).

cardiobascuralis 2017.01.04. 15:14:56

@para_noir:
Ja, nagyon jó lehetett, az egyetlen szórakozás meg az, hogy néha seggbekúrhatod a másik radarkezelőt, vagy ő téged, mert se tévé-, se rádióadó a közelben, net még nem volt (meg nők sem), a többiről nem is beszélve.
Más embert akkor láttál, ha havonta egyszer megjött az ellátmányt szállító hajó.

Tényleg kurva jó lehetett...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.01.04. 15:45:10

@dunántúli gyerek: Miféle védelmi rendszerek? Ember, neked lövésed sincs sem a katonai sem a civil légiirányításról... De úgy látom, hogy igazából semmiről...

jürgen baromartz 2017.01.04. 15:56:15

A műanyag kabát meg a melósbakancs képe reklám akar lenni, vagy valami abszurd humor, amit nem tudok értelmezni?

bioLarzen 2017.01.04. 16:10:08

@jürgen baromartz: Én is megakadtam a dzsekinél, hogy ez hogy a poébe jön ide :D
De, végülis, Alaszkában hideg van :D

Gabor Ventilla 2017.01.04. 16:22:43

@dunántúli gyerek: A mutyi is igaz, persze, de mi nem tudunk ítéletet alkoitni.

JanaJ 2017.01.04. 16:48:25

@dunántúli gyerek: Továbbra sem értem a felhozott példáidat. Aliz azért volt mert azt hitték az oroszok képesek leatomozni őket. Most már tudjuk, hogy erre egy jó ideig nem lettek volna képesek. Mint ahogy azt is tudjuk, hogy a Szu Európában (is) végig támadásban gondolkodott. Szóval nem volt alaptalan a félelmük. Neked mennyit érne, hogy ne pusztítsák el az országod/néped?

A kubai repülő nagyon alacsonyan, radar alatt jött. Megfelelő domborzat esetén ez most is megugorható.

A 911-es példa megint hülyeség. A civil légiirányítás kismillió gépet kezel és nem arra lett kitalálva, hogy öngyilkos barmokat kezeljen. Nem volt erre felkészítve a rendszer. Ez olyan mintha azt mondanád, hogy rossz a kresz, mert nem véd meg a meteor esőtől.

JanaJ 2017.01.04. 16:49:18

@jürgen baromartz: A megnevezés egyben link. Gondolom a blog.hu reklámja. Ők is pénzből élnek.

cardiobascuralis 2017.01.04. 16:59:04

@JanaJ:
A polgári légiirányítás bármennyi gépet kezel is, annak kurvára fel kell tűnnie, ha egy gép nem ott van, ahol lennie kellene.
Ez nem úgy van ám, hogy minden légiirányító 100 géppel foglalkozik, hanem kap 2-3-at (leszállításnál 1-et), amit neki kell figyelnie, és ezeket meg is tudja jelölni a monitoron a repülőgép transzponderét lekérdezve.

dunántúli gyerek 2017.01.04. 17:06:09

@JanaJ: Floridában nincs semmiylen domborzat.

cardiobascuralis 2017.01.04. 18:05:12

@dunántúli gyerek:
Valamilyen csak van. A sík terep neve is domborzat. :-)

JanaJ 2017.01.04. 18:14:39

@dunántúli gyerek: A földnek van görbülete. A csóka meg vadász pilóta volt. Alacsonyan bemászott. Ez ilyen, szerintem most is ez van, ha nem tudod magasról lefele nézni a radarral.

JanaJ 2017.01.04. 18:17:06

@cardiobascuralis: Nem tudom a három gép milyen messze volt a reptértől. A közel körzet kevés gépet kezel, de messzebb tuti nő a szám. A másik meg hogy mit csinálon? Riasztja a vadászokat és pont. Mire emelnek gépet addigra már mindegy volt. A negyedik gépet nem lelőtték?

dunántúli gyerek 2017.01.04. 18:18:06

@JanaJ: Na és mi oka lett volna 'alacsonyan bemászni'? Dezertőr volt max a kubai légvédelem előtt nem volt tanácsos mutatkoznia.

rebeL1899 2017.01.04. 18:23:52

@jürgen baromartz: remélem ez csak béta verzió és végig lehet majd olvasni a cikkeket reklám nélkül

gabors2 2017.01.04. 19:23:04

@JanaJ: ". A negyedik gépet nem lelőtték? " HUUUUH de tajekozott vagy kar volt hozzaszolni

Mire Vice President Cheeney kiadta a tuzparancsot mind a negy gep igy vagy ugy de foldon volt (persze nem egyben)

EddieCivic5g 2017.01.04. 19:23:24

@dunántúli gyerek: Azok a csilliárdos védelmi rendszerek az észak felől tömegesen támadó orosz bombázók észlelésére lettek kitalálva, szóval azért nem észlelték a 911 eltérített repülőit, mert nem ott vannak, és nem arra néznek.

upho 2017.01.04. 19:57:18

@JanaJ: annyit hozzátennék az agymenésedhez, hogy már 25 éve is alaposan szemmel tartott a magyar légvédelem minden repülő baszást amikor katona voltam a sziklában, pillanatok alatt vadászgépet emeltek akár egy utasszállítóra is, ha nem jelentkezett be a magyar légtérbe. Ne a filmekből szedd az ezirányú (nem)tudást.

Willkommenskultur 2017.01.04. 20:20:55

@EddieCivic5g: butaság már a 2.VH alatt körkörösen kész volt a radarrendszer

EddieCivic5g 2017.01.04. 20:43:09

@Willkommenskultur: A fent említett Alice-nak, és csilliárdos társainak mégis mi köze van az általad említett "mezei" radarrendszerhez? Nincs több kérdésem...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.01.04. 20:58:47

Félelmetes, hogy mennyi ostobaságot hordanak itt össze egyesek. Mire a készülségi gépek odaaértek, már régen vége volt mindennek...

dunántúli gyerek 2017.01.04. 21:28:28

@molnibalage: 2 óránál is több volt az első gép becsapódásától az utolsóig....:) De már jóval előtte is tudták h baj van amikor nem válaszoltak a gépek.

Milyen készenlét az bazmeg? Annyi idő alatt É-D irányba keresztülrepülik az USA-t.

dunántúli gyerek 2017.01.04. 21:58:03

@override: ami persze süket duma

mo-n 10 pec alatt rámennek a gripenek bármilyen utasszállítóra, pedig van 10 gépünk az USAnak meg 6000+

valójában így tervezték meg, a Pentagonnak sem ment neki semmilyen gép és a WTC7-et sem találta el semmi mégis felrobbant - ki érti eztet

szepipiktor 2017.01.04. 22:03:05

@dunántúli gyerek: Biztos tudsz megoldást Alaszkából aegy sok ezer mérföldre történő belföldi repeseményekre!
Te ostoba, miért nem a kurucon olvasgatsz? Hüje vagy a témához, de még hazudsz is.

szepipiktor 2017.01.04. 22:15:10

Érdekes látni 2017 elején az index címoldalán egy buta, minden tekintetben hazug oroszbarát bérposztot.
Először is...
Ezek szerint a szovjet oldal minden környzetevédelmi és emberi szabály betartott a hidegháború alatt... Feltételezem ezt a grínpisz jelentések is alátámasztják, de végső érv az rt.ru oldal bizonyítékai. Én sajnos mást láttam, de engem biztos megvezettek az ufók és akkor még nem volt szélsőjobbos, amerikagyűlölő kommentelőgarnitúra.
Másodszor meg talán utána kellene olvasni ennek a rendszernek a lényegét, rá kellene pillantani a térképekre és felfogni, hogy a szovjet nbukleáris csapármérő erő alapból Alaszka és észak felől volt várható. Tehát IDE kellettek olyan nagyteljesítményű távolsái radarok, melyek még időben észlelik a támadóhullámot.
Ezt nam Amerika csinálta, hanem a szovjetek, a jelzett eszközök nem támadófegyverek, hanem a szovjetek elleni védelmi rendszer részei!
Igen kis jobbisoka csürhe, ezért lázad putyin apátok most is, mert a NATO előrejelző radarrendszert telepít, azaz támadás, ha valaki védekezik. De ti vélhetően a támadó fegyverzetett tartjátok védekezésnek és a védelmet támadónak, hiszen ti a másik fél seggét fényesítitek.
Aztán ne a magyar környzetevédelemből induljon ki egy magyar blogger! Nem hiszem, hogy olyan országban, ahol ne tiltják be az ellenvéleményeket, erre ne ugrottak volna az ottani környzetvédők... Poénnak jó a feltételezés, de inkább a posztoló agyára utal az egész.
Végül jó olvasni ismét a szélsőjobbos amerika és zsidógyűlölő hazaáruló szaháziak ismételt propagandáját a Pentagonról, az akkor még nem létező belső légtérellenőrzés összeesküvéselmélethez csapott hiányáról, gondolom jön még a tornyok aláaknázása és a többi fosság is. És ezeket ismét állítani lehet, szemben az alapvető fizikai, matematikai, staikai és más tudományokkal szemben, amik szintén nem igazak, hiszen biztos a zsidók találták ki.
Na ennyi értelmét láttam a cikknek, sokat dobott a témát a "dunántúli gyerek" tárgyilagos, tudással alátámasztott kommentsora...

szepipiktor 2017.01.04. 22:21:47

és baszki ez totony dolog...
Miért probléma ismerni a történelmet?
Így jobb tahónak lenni?
Akkor az USÁn belül, mivel még soha nem türtént hasonló eset, NEM VOLT belső készültség!!!! A belföldi járatokra is úgy szálltál be, ahogy nálunk a vonatokba.
A toronyba repülő gépek egy olyan reptérről indultak, mely a város közvetlen közelében van, így a átlag protokolltol való eltérés és a utána következők csak menet közben lettek észlelhetők és a döntéseknek is végi kellett haladniuk a saját útjukon.
Egyszerűen akkor nem volt a feladatra üzemben tartott részleg.
Talán ismerni kellene az USA katonai felépítését, például ott a USAF nem dolgozik, az országukat a Nemzeti Gárda védi.
Az első ütközés után elég sok idő telt el a felismerésig és egy közeli támaszpontról lehetett ugrasztani csak felfegyverzett vadászgépeket.
Itt mindenki abból indul ki, hogy egy harckészültésgben élő országba repül be egy órák óta figyelt ellenség és arra azonnal ugrasztható a készenlét.
Ott akkor nem volt készenlét, és a nemzetközi gépek utvonaláról letérő gépek és a WTC közötti repülési idők is csak percekben voltak mérhetők.
De tudom, ember nem is járt a holdon!

JanaJ 2017.01.04. 22:44:41

@gabors2: Nem vagyok képben a negyedik géppel. És?

JanaJ 2017.01.04. 22:47:11

@upho: Nem értem a kommented. Nem tudom mikor tudták meg hogy el vannak térítve a gépek, de emelni a készültségi gépeket idő. Gondolom mire fent voltak, addigra már késő volt. Végképp nem értem, hogy ennek mi köze a légi irányítás kérdéséhez.

JanaJ 2017.01.04. 22:54:53

@dunántúli gyerek: Erről a két óráról dobj már egy linket.
A kubai géppel akkor mivan?
Az orosz bombázó fenyegetéssel mi a helyzet?

JanaJ 2017.01.04. 22:57:52

@dunántúli gyerek: Házi feladat: tedd egymás mellé M. o. és az USA térképét. Szólj ha méretbeli különbség van! Mellesleg nem voltak felkészülve erre. Amúgy te lelőttél volna a város felett egy gépet?

A konteóidat hagyjuk a pszichiáteredre.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.01.04. 23:12:52

@dunántúli gyerek: Talán nézd már meg, hogy 2001 előtt hol adak készültséget a gépek és mekkora reakcióidővel...

Aztán azt, hogy ha te egy szuszonikus airlinert időben utol akarsz érni, akkor ahhoz milyen hajtóműrezsim és fajlagos fogyasztás tartozik...

Még, ha utolérték is volna a gépeket senki nem adott volna időben tűzparancsot, mert ilyet addig el sem tudtak képzelni.

cardiobascuralis 2017.01.04. 23:35:23

@JanaJ:
Hát ez mondjuk nem egészen így van, mert 200-300 km-en a Föld görbülete elhanyagolható, gyakorlatilag ekkora távon teljesen sík.

A negyedik gépet nem lelőtték, hanem az utasok megtámadták a tenoristákat, aztán valahogy földbe álltak. Film is készült róla.

A közelkörzetben az iránytó 1 gépet kezel, nem keveset. A távolkörzetben néhányat. És nem a reptértől kell távol lenniük, hanem az útvonaltól.

cardiobascuralis 2017.01.05. 00:14:05

@override:
Regisztrációs szám alatt lajstromjelet értesz?

Nem tudom, milyen messze kell lenni egy katonai repülőtérnek, de azért ennyi idő alatt kb. 2000 km-ről is oda kellene érnie, sétatempóban. 2000 km az kb. Budapest-Madrid vagy Bécs-Moszkva távolság, csak a miheztartás végett.

@molnibalage:
Na, látom, megint nekiálltál szakérteni.
Nem tudom, hallottál-e már arról, hogy nemcsak a gép mögül lehet megközelíteni egy gépet, hanem szemből vagy oldalirányból is.

"hajtóműrezsim " - ilyen magyarul nincs.
airliner - ez magyarul utasszállító
szuszonikus - ez a szuszogás hangutánzó szava?

"ha utolérték is volna a gépeket senki nem adott volna időben tűzparancsot, mert ilyet addig el sem tudtak képzelni" - de, már vagy 1 órája nemcsak elképzelni tudták, hanem gyakorlatban is látták. Mert az még lehet véletlen baleset, hogy 1 gép elcsapja az egyik WTC-t, de hogy 15 percen belül 2 gép mindkét tornyot seggbekúrja - hát ahhoz már nagyon hülyének kell lenni, hogy valaki ezt véletlennek gondolja.

Willkommenskultur 2017.01.05. 00:42:38

@JanaJ: Ki mondta h a város felett lőjék le? Az USA nem nagyobb annyival mint Mo, amennyivel több vadászgépük van.

Pont a pentagont meg NYC-t nem védik vadászok 5 perces reakcióidővel, mi? Hihető.

Nem tudják utolérni, mi? Akkor mit tudnak utolérni?@molnibalage:

cardiobascuralis 2017.01.05. 01:48:05

@Willkommenskultur:
Jaja, a területük majdnem pontosan 100 x magyarországnyi.
A vadászgépeik száma kb. 500-szor több.

molnibalage-t meg hagyd, csak szereti magát repülésszakértőnek feltüntetni, de fogalma nem sok van a témáról.

Willkommenskultur 2017.01.05. 02:38:40

Természetesen nem vk minden titkok tudója, fingom nincs mi történt 9/11én, lelkes amatőrként csak annyit tudok hogy a hivatalos sztoriban hatalmas rések vannak. Most kizárólag a Pentagonra szorítkozva:

1. A Pentagon és környéke tele volt/van kamerával, de egy felvételen sem látott senki semmilyen repülőt, mert titkosították a felvételeket.

2. A főváros és NYC vadász-védelme teljes csődöt mondott aznap.
3. A Pentagonban a megrongálódott épületrészt épp felújították, senki sem dolgozott ott (ahogy a tornyokban is csak a szokásos létszém tizedénél is kevesebben voltak)
4. A pentagonnak csilliárdos levegő-levegő rakétavédelmi rendszere is van, nem lassú személyszállító gépek, hanem akár ballisztikus atomrakéták ellen is, de ezt sem használták aznap....'Remember Star Wars? Do you remember the Pentagon's Strategic Defense Initiative to build a massive missile defense system that raised so much controversy during the Reagan and first Bush years? 130 billion of our tax dollars were poured into developing that system. It was designed to detect and intercept missiles fired from an unknown destination traveling at well over 10 times the speed of a commercial airliner, and to shoot them down in 15 minutes or less, before they reached their US targets.'

www.wanttoknow.info/911/9-11_pentagon_missile_defense.shtml

És lehetne a Pentagonos sztorin kívül is rengeteg érdekes egybeesést találni, de csak annak akit érdekel.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.01.05. 08:48:12

@cardiobascuralis: Látom csak nyelvtannáciskodni sikerült...

@Willkommenskultur: Nincs olyan, hogy vadászvédelem békeidőben. Készültségi gépek vannak. 2001-ban az egész USA területén talán nézd meg, hogy hol volt QRA és a távolságokat úgy, hogy ~10 perc alatt voltak képesek felszállni

Itt van a timeline.
theaviationist.com/2011/09/07/9-11/

A QRA kb. akkor tudott felszállni, amikor már kb. mindegy volt és még akkor is kérdéses, hogy ki adott volna tűzparancsot.

Háborúban kettőt lehet találni, hogy miért van BARCAP. Azért, mert régen elmúltak azok az idők, amikor te távoli célokat elfogással meg tudsz védeni. Ha te valamit védeni akarsz, akkor a levegőben kell őrjáratozni...

Ajánlom ezt.
htka.hu/2016/12/21/haditechnikai-osszefoglalo-kulonkiadas/

Ennek lesz majd 400+ oldalas változata egy rakás melléklettel csak még nincs kész. Az majd tisztáz ilyeneket is, hogy nem városi legendákban / konteós faszságoból tájékozódjanak az emberek...

1. Vannak felvételek, talán használhatnád a keresőt...
2. Fent tisztázva, a kijelentés eleve butaság.
3. Ja persze... 911research.wtc7.net/sept11/victims/pentagonkilled.html
4. Nem, semmiféle légvédelem nem volt. A '70-as évek óta, mikor az utolsó szovjet bombázók ellenei Nike és BOMARC-ot kihajították semmiféle SAM nincs az amerikai városok körül. 9/11 óta is Washingtonban van néhány NASAMS és ennyi.

Mondjuk egy konteós hívőnek érvelhet bárhogyan az ember, mert azok nem fogékonyak a tényekre és a érvekre sem...

JanaJ 2017.01.05. 10:15:10

@cardiobascuralis: Mi neked az elhanyagolható? Nem tudom mi az alja egy MIG-21-nek, de szerintem 50 méteren simán elvan.

A 4.géppel biztos így van.

A légiirányítónál meg pont az a lényeg, hogy nem volt felkészítve a rendszer arra, hogy odaérjen a vadász és le is merjék lövetni.

JanaJ 2017.01.05. 10:38:07

@Willkommenskultur: Gondolkozz már egy picit. Hiába van több ezer gépük, azok szerte szét vannak a világban. Otthon nem volt kitől félni az oroszok már nem jönnek Alaszka felől és Kuba sem fogja lerohanni őket.

Nem feltételezte senki, hogy utasszállítóval fognak kamikázézni. Mit nem lehet ezen megérteni? 5 perc alatt meg semmi sem történik.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2017.01.05. 11:48:09

@szepipiktor: " egy buta, minden tekintetben hazug oroszbarát bérposztot."

Gyakran érzel ilyen nyomást a fejedben?

@JanaJ: "Nem feltételezte senki, hogy utasszállítóval fognak kamikázézni."

Ez kicsit kifejezi azt, hogy ha felkészülnek bizonyos támadási módokra, akkor az ellenség, aki szintén nem hülye, valami újat fog kitalálni. Itt az új ötlet az utasszállítókkal való kamikázézás volt. Egy ideig nem fog bejönni még egyszer, de akkor bejött.

@Willkommenskultur: "traveling at well over 10 times the speed of a commercial airliner, and to shoot them down in 15 minutes or less"

Lefordíthatnád, ha már idegen nyelven idézel be valamit, legalább azért, hogy lássuk, te érted-e. Ez a szöveg arról szól, hogy a drága radarrendszer a kívülről jövő nagy sebességű támadóeszköz lelövését támogatja 15 percen belül. Ami elég kényelmes tempónak tűnik.

De a 9/11 és a radarrendszerek kapcsolatával foglalkozni azért felesleges, mert az eltérített utasszállítókat nem kellett radarrendszerekkel észrevenni, mivel azokat LÁTTÁK a közönséges radarokon is. Nem észrevenni kellett, hanem csak reagálni kellett volna rá. Nem reagáltak. Nem biztos, hogy azért, mert valaki úgy akarta, mivel egy ilyen túlszervezett, elkényelmesedett országban a biztonsági rendszer magától is lehet ilyen buta. Igazából annyi is elég tud lenni, ha van egyetlen buta ember a rendszerben. Például olyan, aki nem idegeskedik, ha egy gép húsz perce nem válaszol a hívásokra, és eközben még útirányt is változtat. Túl gyakran történtek addig ilyen lazaságok, és ezt is csak egy szokásosnak gondolták.

@molnibalage: "ha te egy szuszonikus airlinert időben utol akarsz érni"

Nem fogócskázni kell, az csak a rajzfilmekben van, hanem máshonnan elémenni, ez a telefon feltalálása óta megoldható.

@cardiobascuralis: "A közelkörzetben az iránytó 1 gépet kezel"

Ez valami fatális félreértés lehet. Talán összetéveszted a toronnyal.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.01.05. 12:53:12

@Androsz: A repülőterek helyei adottak. Elémenni sok estben nem tudsz + a QRA reakció ideje és a gépek is csak korlátozott ideig mehetnek utánégetővel...

cardiobascuralis 2017.01.05. 14:35:44

@Androsz:
Mivel a torony nem használ radart, és csak 2000 lábig/lábtól irányítja a gépeket (és Ferihegy kb. 500 lábon van), azaz a gurítást meg a közvetlen fel- és leszállítást végzi, nem.
De javíts ki, ha tévednék.

(Valamikor a 80-as években jártam a ferihegyi - akkor még vadonatúj - toronyban, akkor még a közelkörzeti irányítás is onnan ment, szép zöld radarokkal, azóta ezt áttették a reptér északi végébe.)

nikk rivers 2017.12.11. 12:26:38

@dunántúli gyerek: hogy bírtad a polgári repülést bekavarni ehhez a cikkhez?! :-)))

kvp 2017.12.11. 12:32:32

Az alaszaki rendszer sok kis radarbol allt, de amire elkeszult mar ki tudtak valtani oket par nagyobbal es jopar muholddal. Elbontani meg meg dragabb lett volna.

9/11 eseten gyakorlatilag senki sem szamitott a tamadasra. A new york-i repulogepek a varos hataran beluli repterrol indultak, csak par szaz meterrel leptek le a repulesi utvonalrol (mind oldaliranyban, mind fuggolegesen). A pentagont telibekapo gep a mar eppen atadott szarnyat talalta el, ahol ugyan meg voltak erositve a kulso falak, de kibontottak a belso valaszfalakat (lasd: open plan office). Ket kozeli kamerakep is van a becsapodasrol (oldalrol es hatulrol a parkolo felol), pont ugy torik a gep, mint a bombazo ami az Empire State building-et elkapta fel evszazaddal korabban, kemenyebb fal eseten ez az elvart. Nem is dolt ossze az epulet csak egy kis lyukat utott, foleg a jo nehez es kemeny hajtomuvek, meg bent az irodakban a repeszhatas okozott kart. Legvedelem meg a Pentagonnal sem volt, az USA nem Japan vagy Izrael, ahol a varosok folyton tele vannak pakolva elharito raketakkal. Ez utobbi egyebkent hiba volt es Washingtont legalabb megerositettek. A tobbi varost tovabbra sem vedi semmi felszini rendszer.

Az elfogashoz pedig annyit, hogy amire eljutott a parancs a felszallasra, addigra mar nem voltak a gepek a levegoben. Ha a negyedik gepen nem harcolnak az utasok, akkor azt meg talan pont le tudta volna loni Washington felett az addigra odaero vadaszgep par, de nem jutott el odaig. A foparancsnok (Bush) akinek egyebkent a tuzparancs kiadasa lett volna a dolga, meg kozben egy iskolai rendezvenyen ult teljes nyugalomban (szoltak neki hogy baj van, de nem allt fel). Nagyon elbenaztak az egeszet.

A tamadasban egyebkent pont az volt a lenyeg, hogy mivel forgalmas legifolyosok kozeleben, tobb geppel es egyszerre tamadtak, ezert az elso tunhetett balesetnek, a masodik viszont tul kozel volt mar akkor. Mindket varosban csak 2-2 geppel tamadtak, mert a harmadik mar nem ert volna celba. A new york-i es a washington-i tamadasok eleg messze voltak egymastol, hogy ne tudjanak a masik varosban torteno dolgokrol a helyi legiiranyitok, amire meg megtudjak a tv-bol hogy mire kell vigyazni, addigra mar keso. Majdnem bejott, de a 4. gepen a mobiltelefonos kommunikacio miatt megtudtak az utasok, hogy ongyilkos merenyletrol van szo es ezert nem maradtak nyugton.

kissiú 2017.12.11. 12:54:22

@dunántúli gyerek: Na ez aztán a hozzászólás! Egyszerre hivatkozol valamire és cáfolod is.

szcsongor 2017.12.11. 14:16:04

Érdekes a téma, de ez mitől ipari katasztrófa? Ennyi erővel sok ezer másik, feleslegesen épült monstrumot is ide lehetne sorolni, ami épült a világban.
Utólag könnyű okosnak lenni...
süti beállítások módosítása